Hkeem slipper debutalbumet «HKEEM»

Hkeem presenterer debutalbumet «HKEEM», som er ute i dag 18. oktober.

Når Abdulhakim Hassane skaper musikk er prosessen litt som å lage filmmusikk. Men på vrangen. Han ser for seg et slags manus, med scener, karakterer og handling, som han deretter skriver tekst og musikk til. Siden han fikk sitt kommersielle gjennombrudd og toppet hitlistene med «Fy Faen» i 2017, har han blant annet vunnet to Spellemannspriser, fått over 60 millioner streams og spilt konserter landet rundt.

Etter å ha vært borte fra rampelyset en stund, kom Hkeem tilbake med et smell med «Madiba» i juni, en afropop-låt som er lagd for sjela, og videre har han vrengt sjela med Unge Ferrari-gjestede «KDVPM» og «Movie». Nå er han endelig klar for å slippe debutalbumet «HKEEM» i dag 18. oktober.

Det har alltid vært viktig for 21-åringen fra Stovner i Oslo at musikken hans har mening, et budskap. Musikken har alltid vært personlig og nær, men må være åpen for tolkning. Det er viktig for Hkeem at andre kan bruke hans tekster for å forstå, eller fortelle, sine egne historier der ord ikke strekker til.

Der Hkeem tidligere har vært i voldsom utvikling og under et slags press - både fra seg selv og andre - er han nå mer voksen og tryggere på sin egen stemme, både bokstavlig og metaforisk. Og låtene på «HKEEM» reflekterer dette.

Etter tre produktive uker i Marokko var låter til et helt album eller mindre på plass. Man skulle tro det var stressende, men Hkeem beskriver det som en befriende og naturlig prosess. Resultatet er debutalbumet «HKEEM». Et lydspor til livet så langt, en musikalsk reise.

Musikken låter tidløs, og man kjenner at Hkeem har tatt seg tid. Tid til å skape. Tid til å føle. Tid til å tenke. Tid til å utvikle seg som menneske og artist. Tid til å finne riktige samarbeidspartnere. Han har også hatt tid til å henge med familie og venner, få energi og inspirasjon.

2019 er et år hvor Hkeem håper å treffe enda fler fans som ikke bare vil ha en selfie, men kan fortelle at musikken hans betyr noe for dem.

_______________

Norsk-nigersk-ghanesiske Abdulhakim Hassane, under artistnavnet Hkeem, debuterte med låten "Svartingens synspunkt" i 2016, og fikk platekontrakt med Def Jam/Universal Music i 2017. Samme år fikk han sitt kommersielle gjennombrudd med "Fy Faen". Låten toppet både streaminglister og den offisielle norske hitlisten samme år, ble nominert i kategorien "årets låt" under P3 Gull 2017 og vant klassen "årets låt" under Spellemannprisen 2017. Hkeem ble også kåret til "årets nykommer" under både P3 Gull  2017. Han vant Spellemannprisen 2018 i klassen "årets musikkvideo" for "Ghettoparasitt", regissert av Thor Brenne. Samme år ble han signert til Dreammaker/Sony Music, og i 2019 kommer debutalbumet HKEEM. Hkeem har spilt på blant annet Stavernfestivalen, Slottsfjell, Ekstremsportvekok, Canal Street, Vervenfestivalen, Utopia, Festningen-festivalen og VGlista.