Hjertestarter i alle REMA 1000-butikkene

Nå finner du en Hjertestarter i alle REMA 1000 sine 590 butikker over hele landet. Alle 11000 ansatte får opplæring i bruk.

I går lanserte Helseminister Bent Høie det offentlige Hjertestarterregisteret på www.113.no. Hver dag dør ti mennesker av hjertestans utenfor norske sykehus, og REMA 1000 er glade for å kunne bidra til en nasjonal dugnad for å redde flere liv i Norge.

-       Å få være med på en livsviktig dugnad betyr utrolig mye for oss. Vi opplevde to dødsfall som følge av akutt hjertestans i våre butikker i fjor. Nå har vi hjertestartere i alle våre 590 REMA 1000 butikker over hele landet. Vi håper denne investeringen vil bidra til å redde liv i fremtiden, sier Ole Robert Reitan, Adm. Dir. I REMA 1000.

Helsedirektør Bjørn Guldvog støtter REMA1000 sin satsning på å lære opp egne ansatte og utplassere hjertestartere i butikkene. Nå håper Reitan at investeringen vil redde liv, dersom en akutt situasjon skulle oppstå.

-       Våre kunder, ansatte og forbipasserende skal være trygge på at det er hjelp å få hos oss. Vi har alle et ansvar for å bidra. Det viktigste vi gjør er å ringe 113 og starte livreddende førstehjelp. Sammen kan vi redde liv, sier Reitan.

REMAs hjertestartere er registrert i det offentlige registeret over hjertestartere som lanseres mandag 3. april.

Slik redder du liv ved hjertestans:

• Ring først 113 for å varsle hvis en person har falt om og ikke lar seg vekke
  • Følg instruksjonene fra 113 og sett i gang med hjerte- og lungeredning - 30 kompresjoner og to innblåsinger.
  • Få tak i hjertestarter og koble denne til personen som har hjertestans

Har du en hjertestarter kan du bidra til å redde liv ved å registrere den på 113.no