Hjemmediagnostikk og avstandsoppfølging av pasient blir snart realitet

CEO i Eyr Medical mener at helsevesenet i dag lever fortsatt i en verden med CD-ROM og sjekkhefter. Foto: Eyr

Hva er nytt

Med Apple Watch Series 4 kan du ta elektrokardiogram av hjertet gjennom EKG-funksjon. Klokken vil også kunne måle ditt aktivitetsnivå og har skritteller. En annen nyhet er fallsensoren som mange eldre i dag allerede benytter. Gjennom den nye Apple Watch tilgjengeliggjøres nå et slikt produkt til massene. Diagnostikken beveger seg ut av sykehuset og legekontoret, inn på apoteket og hjem i stua til folk.  «Om få år vil vi ta blodprøver og annen diagnostikk hjemmefra, og det vil være like naturlig som å klippe håret», sier Karl Martin Lind, CEO i Eyr Medical.

Dette er en forsmak på hvordan vi forbruker helsetjenester, her vil vi oppleve en radikal endring. Se bare på de endringene vi har sett i finansverdenen, der man på få år har gått fra sjekkhefte til Vipps og Apple Pay. "Helsevesenet i dag lever fortsatt i en verden med CD-ROM og sjekkhefter", sier Lind.

Offentlig sektor må forte seg

Allerede nå er det flere private tilbydere av digitale helsetjenester i Norge. Alle med smarttelefon eller tablet har tilgang til videomøte med legene i Eyr gjennom vår app, og over 400.000 har det gratis gjennom forsikringsavtalene sine. Dette markedet er fortsatt begrenset fordi folk flest ikke kjenner til muligheten, og fordi vi i Norge er trofaste mot fastlegen vår.

Fastlegeordningen i Norge ligger nok 2-3 år bak Sverige på digital innovasjon. Hadde fastlegene hatt tilgang til Eyr, vil også de kunne dra nytte av innovasjonen som Apple nå baner vei for. "Jeg ønsker at flest mulig mennesker skal få bedre tilgang på digitale helsetjenester uavhengig av sin personlige økonomi», sier Lind. Utviklingen innen digitale helsetjenester vil gå i ekspressfart. Derfor haster det med å få på plass tidsbesparende og gode digitale verktøy for fastlegene og sykehus. «Når du hører at journaler blir sendt i taxi mellom sykehus så får man jo lyst til å rive seg i håret. Tenk alle menneskelige feil som ligger i slike prosesser. Digitalisering av offentlige helsetjenester haster», fortsetter Lind.

Vi deler gjerne våre erfaringer

Med over 11.000 videokonsultasjoner på få måneder, har vi gjort mange erfaringer og har informasjon på hva som fungerer - og det som ikke fungerer. Det vi med sikkerhet kan si er at våre tjenester effektiviserer jobben til legene. Samtidig ønsker folk økt tilgjengelighet av helsetjenester. Det er en stor samfunnsøkonomisk kostnad å kreve at alle skal møte opp på sitt fastlegekontor, uansett hva det gjelder. «Bent Høie, nå som du jobber med Helsenæringsmeldingen er du velkommen til oss for å lære av våre feil, se hva som faktisk fungerer og ikke minst teste teknologien vår», sier Lind.

+47 932 09 995https://www.eyr.md

Gratis videokonsultasjon med lege for reiseforsikring16.1.2019 07:00:00Pressemelding