Hjelpeteam på veien før FM-slukking

I tiden frem til slukking er det hjelpeteam på veien i Troms og Finnmark. Disse hjelper lytterne med overgangen til digital radio.

Hjelpeteam for digital radio: Jørn Jensen og Gunnar Garfors.

13.desember blir all riksdekkende radio digital i de to nordligste fylkene, og riksdekkende radio slutter å sende på FM. De fleste lyttere i dag er digitale, men ikke alle - og noen ønsker veiledning ved overgangen til digital radio.

Hjelpeteamene består av ansatte fra NRK, P4 og Radio Norge. Det er hjelpeteam både i Troms og  Finnmark. Lyttere som har spørsmål eller trenger hjelp må  ta kontakt med NRKs publikumsservice eller publikumsservice på radio.no. Dersom det er behov for lokal oppfølging vil teamene gjøre hjemmebesøk.

Følger slukkingene

Kringkasterne har hatt hjelpeteam på veien i forbindelse med FM-slukking i alle andre fylker. Tiltaket har blitt godt mottatt. Mange har fått hjelp med riktig montering av DAB-antenne, og mange har hatt spørsmål om dekning.

- Selv om kanalene i dag har god dekning, er det mange som ikke kjenner til kanalenes ulike dekningsgrad. Det er viktig at lytterne er oppmerksom på at det er to DAB-nett, og vet hvilke kanaler de skal lete etter dekning fra, sier Ole Jørgen Torvmark, daglig leder i Digitalradio Norge.

NRKs DAB-nett dekker 99,7 prosent av befolkningen, mens kommersiell radio dekker 92,8 prosent av befolkningen. Publikum kan selv sjekke dekning på radio.no/dekningshjelperen. Det er også viktig å montere utstyr på korrekt måte.

Spørsmål om DAB eller digital radio?

Dersom media ønsker å snakke med teamene, kan de kontakte Katrine Smedbråten Andresen, NRK – mobil 918 44 239 eller Mari Hagerup, Digitalradio Norge – mobil 920 46 088

---------------------------------------------

DAB-tips for godt mottak:

1) Oppdater kanallista: Kanallista er kanal-oversikten på skjermen i radioen. Det er flere grunner til at du jevnlig bør oppdatere denne.

a)      Det sikrer at du får inn kanalene som er tilgjengelig der du er. Tar du med deg kjøkkenradioen til hytta uten å oppdatere kanallista, kan radioen bli stille. Radioen "husker" frekvensen der du gjorde oppdateringen sist, og vil lete etter denne. NRKs kanaler sendes på ulike frekvenser fra region til region, kommersiell radio sender på samme frekvens over hele landet.

b)     Det sikrer at du ikke går glipp av nye kanaler og endringer. Ikke alle DAB-radioer fanger opp en ny kanal automatisk – derfor er oppdatering av kanallista viktig.

2)     Sjekk antenna: Alle DAB-radioer trenger antenne. Hvis antenna ikke er montert riktig, kan mottaket bli dårlig. Antenne i bil skal stå vertikalt. Mange DAB-adaptere krever også antenner som er jordet, da må en del av antenna være i kontakt med metallet i bilens ramme. I områder med veldig sterke signaler (for eksempel i store byer) kan en DAB-radio fungere uten antenne eller med feilmontert antenne, men mottaket vil forsvinne i områder med normal dekning.

3)    Bruk Service Following i bil: Dersom du kjører fra en NRK-region til en annen uten å bruke Service Following, kan du miste mottaket av en NRK-kanal. Service Following gjør at radioen automatisk plukker opp et nytt signal for kanalen du lytter til. I enkelte radioer kan funksjonen også hete alternativt frekvensskifte, DAB to DAB eller kanalforfølgelse. Om du ikke har Service Following, må du oppdatere kanallista manuelt.

Sjekk kanalpakka der du bor:Det finnes to riksdekkende DAB-nett: NRKs og et kommersielt nett. Det kommersielle nettet (P4, Radio Norge med flere) har noe mindre dekning enn NRKs nett. Sjekk radio.no om kanalene du søker har dekning der du er.