Hjelper sosiale entreprenører å lykkes

Seks utvalgte sosiale entreprenører har fått finpusset sin forretningsidé i møte med Deloittes konsulenter, advokater og revisorer. – Det er så fantastisk mange gode ideer som fortjener å lykkes! Det er jeg glad for at vi kan bidra til, sier Aase Aamdal Lundgaard, managing partner i Deloitte.

Lundgaard har bedt 1300 ansatte om å ta en dag fri fra vanlige arbeidsoppgaver for å tilby sin kompetanse til organisasjoner, sosiale entreprenører eller andre som er ute i gode ærend for samfunnet. Initiativet Impact Day gjennomføres av 240.000 Deloitte-ansatte over hele verden.

Fredag var seks sosiale entreprenørbedrifter samlet til en workshop i Deloittehuset for å få bistand til å løse sine problemstillinger som inkluderte alt fra vekststrategi, bidra til digitalisering, eller finne ut av rettighetsspørsmål. Dersom årsavslutningen medførte søvnløse netter kunne Deloittes revisorer hjelpe.

– Deloitte ser opp til sosiale entreprenører, og deres sentrale rolle i å løse viktige samfunnsproblemer. Vi ønsker å dele vår kompetanse og erfaring med dem gjennom et individuelt og skreddersydd tilbud. De seks sosiale entreprenørene er valgt ut på bakgrunn av sine sterke ideer og alle har potensiale til å lykkes. De representerer mange gode løsninger for hvordan bla. helsevesen, barnevern og eldreomsorg kan endres ved å slippe til digitale løsninger og ressurser blant unge studenter og innvandrere, som ofte blir oversett.

Deloittte har fått erfaring med å jobbe med flere sosiale entreprenører, bla ved å ha Moving Mamas i Deloittehuset over tre måneder, lage virksomhetsplan for Lønn som fortjent og også bistand til Kjør for livet. – Det slår meg ofte at det mange sosiale entreprenører trenger er god rådgivning mer enn de trenger kapital for å lykkes, sier Aamdal Lundgaard.

Alle seks sosiale entreprenører er kort presentert med kontaktinformasjon under:

JodaCare leverer en digital løsning for kommunikasjon mellom helsepersonell og pasientenes pårørende, enten de benytter seg av hjemmetjenesten, bor i omsorgsboliger, eller på sykehjem, arbeids-treningssenter og avlastningsboliger. http://www.jodacare.no/

Noen har utviklet løsninger for veiledning av pårørende til familiemedlemmer med demens, og omsetter allerede for 4 millioner kroner i året. http://www.noen-as.no/

Atlas kompetanse tilbyr tjenester innenfor barnevernet for å hjelpe integreringen. Selskapet er etablert av to tidligere immigranter til Norge. www.atlaskometpanse.no

JobbX tilbyr gratis jobbsøkerkurs for ungdom www.jobbx.no

Kjør for livet er et fritidstilbud for barn og unge i et utenforskap som skal gi ungdom bedre motivasjon for livet.www.kjorforlivet.no

Moving Mamas jobber for at flere innvandrerkvinner skal få en fot innenfor arbeidsmarkedet. www.movingmamas.no