Dråpen i havet

Hjelpeorganisasjonen Dråpen i Havet er nominert til tittelen Årets sosiale entreprenør

Det er Ferd Sosiale Entreprenører (Ferd SE) som har nominert Dråpen i Havet sammen med andre kandidater til tittelen i 2017. Alle de nominerte får 50.000 kroner, en nominasjonsfilm og blir behørig presentert både i forkant og på selve prisutdelingen. Vinneren får 500.000 kroner.

I begynnelsen dreide mye seg om mottak av flyktninger som kom til de greske øyer i sine dårlige gummibåter. Dråpen i Havet hjalp flyktningene med førstehjelp, mat, vann og klær. Etter hvert som grensene til resten av Europa stengt, vokste behovene i flyktningleirer både på øyene og fastlandet. I flyktningleirene arbeider de frivillige med distribusjon av mat, klær og utstyr, lagerarbeid og aktiviteter for flyktningene. Dråpen i Havet arbeider fleksibelt og organiserer arbeidet etter behovene, alle steder i samarbeid med internasjonale hjelpeorganisasjoner og Greske myndigheter.

Årets sosiale entreprenør deles ut hvert år. Denne hedersprisen gis til en virksomhet med særskilt potensiale for å løse sosiale utfordringer i samfunnet – i Norge og i Europa.

Ferd er et familieeid norsk investeringsselskap. I tillegg til den kommersielle virksomheten har konsernet et omfattende engasjement innenfor sosialt entreprenørskap.

Ferd eies av Johan H. Andresen med familie.

Hvem som blir Årets sosiale entreprenør 2017, blir kunngjort på EVPA-konferansen på Sentralen i Oslo den 9. november. EVPA-konferansen arrangeres for første gang i Norge. Dette er Europas viktigste møteplass for investorer med ambisjoner om sosial verdiskaping.  Konferansen har 500 deltakere fra hele Europa.

Om Dråpen i havet

Dråpen i havet
Karenslyst Allé 16D

Dråpen i Havet har siden september 2015 drevet humanitært hjelpearbeid blant flyktninger i Hellas. Det var dagens generalsekretær, Trude Jacobsen, som startet det hele på øya Lesvos i september 2015. Organisasjonen verver frivillige hjelpearbeidere, som bistår flyktninger både på øyene og fastlandet. Siden starten for drøye to år siden har organisasjonen koordinert rundt 4200 frivillige fra 45 land.

Følg saker fra Dråpen i havet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Dråpen i havet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Dråpen i havet