If SkadeforsikringIf Skadeforsikring

Hit vil nordmenn reise

Stadig flere nordmenn har en ‘bucket list’ over steder de har lyst til å reise, og drømmereisemålene er mer eksotiske enn tidligere.

USA, Maldivene og Australia topper listen over nordmenns drømmereisemål.

Neste uke starter høstferien i deler av landet, og etter en varm og solrik norsk sommer begynner reiselysten igjen å melde seg. En landsdekkende undersøkelse gjennomført av Kantar TNS for Europeiske Reiseforsikring viser at hele 6 av 10 nordmenn har en konkret drømmereise i tankene.

- Flere og flere nordmenn har ikke bare ett sted vi drømmer om å reise til, men det blir stadig mer vanlig å ha en ‘bucket list’ med flere destinasjoner. Reiseundersøkelsen viser også at vi drømmer oss stadig lengre vekk fra Norge, sier Gunhild Gjølstad, kommunikasjonsrådgiver i Europeiske Reiseforsikring, en del av If.

Ti på topp

Her er nordmenns drømmereisemål i 2018:

1. USA
  2. Maldivene
  3. Australia
  4. Karibia
  5. Japan
  6. Peru
  7. Hellas
  8. Sør-Afrika
  9. Italia
  10. New Zealand

- Den amerikanske drømmen lever fremdeles i beste velgående. I tillegg er det mange som realiserer denne drømmen, og USA er faktisk også det landet vi helst anbefaler andre å reise til etter selv å ha vært der. Nordmenn trives rett og slett veldig godt i USA, forteller Gjølstad.

Når reiselysten vekkes

Videre på listen over nordmenns topp 10 reisemål kommer litt mer eksotiske destinasjoner.

- Nordmenn reiser mer enn før, og hele 40% har vært utenfor Skandinavia mer enn tre ganger i løpet av fjoråret. Det ser ut til at disse reisene gir mersmak og fører til at de ønsker å både reise enda mer og enda lengre vekk neste gang, sier Gjølstad.

Hun mener det er viktig å gjøre nødvendige forberedelser før drømmereisen blir en realitet – uansett hvor turen måtte gå.

- Jo lengre man reiser, jo viktigere er det å ta noen forhåndsregler og planlegge i god tid slik at opplevelsen skal bli så smidig som mulig. Med enkle grep kan man i mange tilfeller forebygge at drømmereisen utvikler seg til et mareritt, sier hun.

Her er Europeiskes reisetips:

• Sjekk utløpsdatoen på passet ditt og relevante visumregler. Husk at noen land også krever at passet er gyldig i minst seks måneder etter hjemreisen.
  • Skaff Europeisk helsetrygdkort hvis du skal reise innen Europa.
  • Sjekk om du trenger vaksiner til din destinasjon. Du kan finne mer informasjon her.
  • Ta med deg en kopi av passet, visumet (hvis aktuelt), kredittkortet, og førerkortet.
  • Lagre viktige telefonnumre på mobiltelefonen din (for nødstilfeller).
  • Sett deg inn i lokale forhold på reisemålet før du drar. Mye av denne informasjonen kan du finne på Utenriksdepartementets lands-sider.
  • Sjekk reiseforsikringen din og ta med forsikringsbevis.
  • Husk på at reisesykedekningen i forsikringen gjelder ved akutt og uventet sykdom. Har du en eksisterende sykdom eller lidelse og du er usikker på om du vil være dekket dersom noe skjer når du er på reise anbefaler vi at du tar kontakt med forsikringsselskapet ditt før du reiser.

USA, Maldivene og Australia topper listen over nordmenns drømmereisemål.

Om If Skadeforsikring

If Skadeforsikring

21 49 24 00http://www.if.no

If forsikrer alt som betyr noe i livet: mennesker, dyr, boliger, biler og mye mer. Vi hjelper også bedrifter slik at de kan fungere som normalt selv om de skulle få en skade. Takket være våre 6 800 dyktige medarbeidere kan 3,6 millioner kunder i Norden og Baltikum føle seg trygge på at de vil få den hjelpen de trenger - hvis noe skulle skje.

Følg saker fra If Skadeforsikring

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra If Skadeforsikring på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.