Hit må du reise i 2016

Hvor skal du sette kursen i 2016? Vings reiseeksperter gir deg svaret.

Cuba, Havanna

1. Cuba
Det kjølige forholdet mellom Cuba og erkefienden USA ser ut til å tine, sakte, men sikkert. En naturlig konsekvens vil sannsynligvis bli en massiv økning i turismen fra USA. Det betyr at Cuba, som mer eller mindre har stått stille siden 60-tallet vil forandres. Vi vet ikke hvorden det nye Cuba blir, men vil du oppleve den særegne stemningen blant falmede pastellfasader og amerikanske 50-tallsbiler i Havanna bør du definitivt reise nå.

- Cubansk mat er ikke kjent for å være noe gastronomisk høydepunkt. Havannas beste spisesteder blir flittig frekventert og har gjerne ventetid om de i det hele tatt har ledig bord samme kveld. Prøv Porto Habana, Habana 61 eller San Cristobal Paladar, tipser Vings reiseblogger Lén-Veronica Kongerud.

2. USA
Og apropos USA – i år fyller USAs National Park Service 100 år. Det betyr arrangementer og happenings i noen av landets mest spektakulære omgivelser. I nasjonalparken Everglades i Florida kan du klatre om bord i en luftputebåt og dra på safari på sumpens små vannveier, og mellom mangroveskogens grønske får du kanskje øye på en alligator eller to.

Om ikke krokodiller og sumpsafari står på ønskelisten din, er det likevel ingen grunn til å feie USA under teppet i 2016 – landet er enormt og proppfullt av fantastiske steder. Verdensmetropolen New York, surrealistiske Las Vegas i ørkenen, countryparadiset Nashville, karibiske vibber på Key West – uansett hva du vil ha, du får det i USA.

3. Island
Nordmenn reiser mye, og vil gjerne oppleve steder som er litt annerledes – eksotiske på en ny måte. Heldigvis trenger vi ikke å reise langt for å få ønsket oppfylt. Sagnomsuste Island bare er en snau 3-timers flytur unna.

- Island er noe helt for seg selv med sine varme svovelkilder, ville natur, spektakulære fossefall og sorte strender. Prøv et lavabakt brød, og ikke gå glipp av Den blå lagune! Med sitt turkise kildevann omkranset av sort stein og småklipper er den et must, sier informasjonsansvarlig Elisabeth Larsen-Vonstett i Ving.

4. Istria
Kroatia har vært populært i flere år, men i 2016 kan det se ut til at det er Istria-halvøya nord i landet som skiller seg ut. I gamledager var området populært blant den europeiske fiffen, og i dag finner du både middelalderbyer som Porec og badebyer som Opatja i området.

Takket være den korte avstanden over til Italia er Istria fullspekket med italienske vibber, både når det kommer til omgivelser, atmosfære og ikke minst, maten.

- Fra Istria går det ferger over til Venezia, og turen tar bare noen timer. Benytt mulighet til å kombinere sol og bad med et besøk i en av verdens mest romantiske byer, oppfordrer Larsen-Vonstett.

5. Polen
Polen er kanskje ikke det første stedet som dukker opp når du grubler på hvilke reisemål som er verdt et besøk i 2016? Fordi Wroclaw i år er en av årets to europeiske kulturhovedstader (San Sebastian i Spania er den andre), blir det et år fylt av festivaler, konserter og andre kulturelle arrangementer. Paven var på plass for å markere startskuddet for det kommende kulturelle året i midten av januar, og festlighetene er allerede i gang. Wroclaw ligger bare drøye 20 mil fra Krakow, så her finnes det spennende kombinasjonsmuligheter.

6. Brasil
I år er Rio de Janeiro i verdens søkelys når sommer-OL gjør sitt inntog i byen. Det blir utvilsomt et sirkus uten like, men så er jo også Rio de Janeiro byen som får blodet til bruse – OL eller ikke. Når du trenger en pause fra byens pulserende liv kan du ta turen ned på Ipanema-stranden og se på solnedgangen med føttene i sanden. Har du “The Girl from Ipanema” på øret blir det en helt spesiell opplevelse.

- I følge Tripadvisor er Iguazu Falls på grensen mellom Argentina og Brasil er en annen destinasjon som øker i popularitet i år, forteller Kongerud.

- Iguazu er små, store og spektakulære fossefall, og på de små gangveiene mellom fossene møter du både vennlige nesebjørner og store, fargerike sommerfugler. Det er et godt stykke fra Rio til Iguazu, men har du tid er det verdt turen!

7. Marokko
I år som i fjor får Marokko en plass på listen, for i 2016 er det nemlig 60 år siden landet vant sin uavhengighet fra Frankrike. Eventyrlige Marrakech er et godt utgangspunkt for en reise til Marokko, og du kan kombinere et besøk her med noen dager ved kysten i Agadir, eller kanskje i surfebyen Taghazout. Chefchaouen – den blå byen – og Fez er også verdt et besøk om du får anledning til det. Når det er sagt så er det mer enn nok å se i Marrakech også, den vakre, rosa byen ved foten av Atlasfjellene.

Cuba, Havanna
Brasil, Rio de Janeiro