Historisk test: - Elbil + campingvogn = sant

I løpet av de siste augustdagene gjennomførte Norsk elbilforening en historisk sammenligningstest av nye Mercedes-Benz EQC, Audi e-tron og Tesla Model X Long Range – med campingvogn.
Den store campingvogntesten ble gjennomført av Norsk elbilforening i slutten av august (foto: Norsk elbilforening).

- 1 400 kilometer i Postkort-Norge viste at elbil med campingvogn er ren nytelse, sier seniorrådgiver og testansvarlig Ståle Frydenlund i Norsk elbilforening.

Testen strakk seg fra Østfold via Geiranger, Trollstigen og Atlanterhavsveien og tilbake. De tre elbilene hadde like Hobby 460 DL-campingvogner på kroken.

Strømforbruk med og uten vogn

Underveis i testen sjekket testteamet forskjellen på strømforbruk med og uten vogn, på samme distanse og med samme fart. Avhengig av topografi, værforhold og elbilmodell, innebar vognene en økning i strømforbruk mellom 50 og 90 prosent.

- Testen viser også hvor mye «gratis» drivstoff du får med elbil. Vi startet på Grotli med nærmere 100 prosent strøm på alle tre bilene. De hentet faktisk inn like mye strøm ned fra Dalsnibba som de brukte opp til Ørnesvingen på motsatt side av Geiranger, sier Frydenlund.

Mesteparten av energien som brukes når elbiler kjører opp bratte bakker, fås igjen når de kjøres nedover. Da lades batteriet av elmotoren.

- Den største nytelsen var likevel å cruise nær lydløst og utslippsfritt gjennom vakkert fjordlandskap, på vei til neste campingplass, mener Frydenlund.

Lading underveis

Testteamet tok ingen spesielle forholdsregler med tanke på saktelading på campingplassene de besøkte. Basert på erfaringer fra testen har Frydenlund en oppfordring:

- Campingplasser som legger til rette for trygg og effektiv lading med Type 2-ladebokser, vil få et konkurransefortrinn i årene som kommer. Campingliv basert på utslippsfritt drivstoff er en perfekt kombinasjon.

Han påpeker også at hurtiglading faktisk må være hurtig for å kutte reisetid, siden campingvogn øker bilens strømforbruk. Ventetiden kan bli lang på 50 kW-ladere, og det kan også skape ladekø når elbiler med store batteripakker blir stående lenge. Høyere effekt og nok ladeuttak er mest assosiert med Tesla.

- Under denne testen besøkte vi IONITY-lynladerne på Dombås, Dal og Rygge. De leverte solid ladehastighet. Audi e-tron har gjentatte ganger vist at den kan lades mye i løpet av en halvtime og da er merforbruket med tilhenger null problem, sier Frydenlund.

Hele testen, med video finner du på elbil.no

Testteamet besto av (f.v) Øyvind Lunde, Magne Storebø og testleder Ståle Frydenlund (foto: Norsk elbilforening).
Testleder Ståle Frydenlund med biler og campingvogner (foto: Norsk elbilforening).
foto:Norsk elbilforening)
Foto: Norsk elbilforening

Vi har over 75.000 medlemmer. Dette er i hovedsak privatpersoner, men også noen er organisasjons- og bedriftsmedlemmer.