Historisk norsk taekwondomedalje

Amilie Brevik (13) fra Trondheim tok Norges aller første medalje i et kadett-EM i taekwondo da hun lørdag sparket seg til en bronsemedalje.
Amilie Brevik (i blått) mot Piadora Loncaric  fra Slovenia. Foto: Helle Borgen, Norges Kampsportforbund
Amilie Brevik (i blått) mot Piadora Loncaric fra Slovenia. Foto: Helle Borgen, Norges Kampsportforbund

Amilie som til daglig trener i Tong-Ir taekwondo klubb var eneste norske utøver som kvalifiserte seg til  europamesterskapet som arrangeres i Bucuresti i Romania. I overkant av 400 utøvere konkurrerer i mesterskapet og i Amilie sin klasse er det utøvere fra 24 ulike nasjoner som kjemper om medaljene.

Først slo Trondheimsjenta Piadora Loncaric fra Slovenia 11-8 i første kamp, for deretter å slå Hviterussiske Alena Siamak 8-6. I kvartfinalen møtte hun Italienske Erika Coppola. Det ble en jevn kamp som Amilie til slutt vant 1-0. I semifinalen ventet Ester Asensio Rodriguez fra Spania. Dessverre ble den spanske jenta litt for sterk og Amilie måtte gi tapt 16-2, og tok dermed en bronsemedalje.