Historisk landslagsavtale signert (Oppdatert med bilder).

Norges landslagskapteiner Maren Mjelde og Stefan Johansen signerte historisk avtale som sikrer likelønn for landslagene.

Bilder ligger vedlagt.

Krediteres Getty Images.

- Jeg er stolt over å være norsk fotballspiller, sier en lykkelig landslagskaptein, Maren Mjelde, etter dagens signerte likelønnsavtale i residensen til den norske ambassaden i London.

Sammen med Stefan Johansen og representanter fra NFF og NISO er avtalen om lik lønn for å spille på kvinne- og herrelandslaget nå formelt underskrevet.

Avtalen er en realitet etter at NFF øker lønnen til kvinnelandslaget med 2,5 millioner kroner i 2018, mens herrelandslaget har besluttet å gi bort 550 000 kroner av sine markedsinntekter til kvinnelandslaget. Dette betyr at kvinne- og herrelandslaget får 6 millioner kroner hver i 2018.

- Denne avtalen er trolig unik i verdenssammenheng. Det er veldig positivt at Norge er en pioner. Dette fortjener jentene, sier NFFs generalsekretær, Pål Bjerketvedt, og legger til:

- Samtidig er dette en anerkjennelse for kvinnefotball generelt, og det er fantastisk å se hvor mye dette betyr for spillerne og hvilken enorm oppmerksomhet saken har fått internasjonalt. Spillerne på kvinnelandslaget blir i stadig større grad brukt i kommersielle sammenhenger.

Det var Norges Fotballforbund (NFF) som tok initiativet overfor Spillerforeningen NISO til å endre dagens avtaler. I tillegg bidro landslagsgutta med å gi fra seg midler fra sine markedsinntekter.

Den nye modellen for A-kvinner kombinerer stipendier og en egen kommersiell avtale gjennom NFF.

- Jentene er like viktige som oss. Jeg synes det er veldig bra at kvinnelandslaget får samme lønn som oss for å spille på landslaget. Sammenliknet med kvinnelandslaget er herrelandslaget veldig privilegert fra før. Det var ikke vanskelig å si ja til å gi bort noe av den kommersielle bonusen, da dette ble tatt opp av både NISO og NFF, sier kaptein Stefan Johansen.

- Dette er en investering i kvinnelandslaget som forhåpentlig vil gi det løftet vi trenger i en tid hvor det skjer mye på kvinnesiden i internasjonal fotball. For mange av spillerne vil det bety en reell endring økonomisk som gjør at de kan få en bedre hverdag sportslig. Like viktig er kanskje den respekten begge lags spillere har vist for hverandre ved inngåelsen av denne avtalen, sier forbundsleder Joachim Walltin i NISO.

- Avtalen som sikrer likelønn for landslagene er historisk og viktig for norsk fotball. Jeg håper avtalen også kan være til inspirasjon internasjonalt, og jeg er stolt av å få være vertskap i denne anledningen, sier Norges ambassadør i London, Mona Juul.