Bane NOR

Historisk bevilgning til Vestfoldbanen

Del

På kvelden torsdag 20. juni kom gladmeldingen, da vedtok Stortinget at det bevilges penger til to store utbyggingsprosjekter i Vestfold.

- Med de nye dobbeltsporene blir det mulig å kjøre fire tog i timen hver vei, mellom Oslo og Tønsberg. Det er en dobling av kapasiteten som er i dag, sier prosjektdirektør for Utbygging Vestfoldbanen, Lars Tangerås. Foto: Anne Mette Storvik, Bane NOR
- Med de nye dobbeltsporene blir det mulig å kjøre fire tog i timen hver vei, mellom Oslo og Tønsberg. Det er en dobling av kapasiteten som er i dag, sier prosjektdirektør for Utbygging Vestfoldbanen, Lars Tangerås. Foto: Anne Mette Storvik, Bane NOR

Allerede til høsten kan Bane NOR sette spaden i jorda etter at det ble klart at Stortinget bevilger penger til utbygging av nytt dobbeltspor mellom Nykirke og Barkåker, og Drammen og Kobbervikdalen. Når dobbeltsporene står ferdig i 2024 dobles kapasiteten på Vestfoldbanen.

- Vi er veldig glade for at Stortinget fulgte anbefalingen fra Samferdselsdepartementet i regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett, sier prosjektdirektør Utbygging Vestfoldbanen, Lars André Tangerås.

Fire tog i timen hver vei 

Han er godt fornøyd med klarsignalet for å starte opp det omfattende arbeidet på Vestfoldbanen, og ser frem til å gi de reisende et langt bedre reisetilbud

- Med de nye dobbeltsporene blir det mulig å kjøre fire tog i timen hver vei, mellom Oslo og Tønsberg. Det er en dobling av kapasiteten som er i dag, sier Tangerås.

Doble spor, tunneler og fornyede stasjoner

Bane NOR skal bygge ca. 14 km med dobbeltspor fra Nykirke sør for Holmestrand, til Barkåker nord for Tønsberg. Inkludert i prosjektet er også en ny stasjon på Skoppum. Der skal det bygges tre spor til plattformen, stor innfartsparkering og gode forbindelser til både bil- gang- og sykkelveier.

- Utbyggingen i Drammensområdet omfatter 10 km med nytt dobbeltspor, og inkluderer ombygging av både Drammen og Gulskogen stasjon. I tillegg, skal det bygges tre tunneler, der en blir hele 6 km. lang, forklarer prosjektdirektøren.

Nøkkelord

Kontakter

Lars Andrè Tangerås
prosjektdirektør Utbygging Vestfoldbanen
+4791675735
lars.andre.tangeras@banenor.no

Trine Kristin Bratlie Evensen
Kommunikasjonsleder Utbygging Vestfoldbanen
+47 930 89 550

Bilder

- Med de nye dobbeltsporene blir det mulig å kjøre fire tog i timen hver vei, mellom Oslo og Tønsberg. Det er en dobling av kapasiteten som er i dag, sier prosjektdirektør for Utbygging Vestfoldbanen, Lars Tangerås. Foto: Anne Mette Storvik, Bane NOR
- Med de nye dobbeltsporene blir det mulig å kjøre fire tog i timen hver vei, mellom Oslo og Tønsberg. Det er en dobling av kapasiteten som er i dag, sier prosjektdirektør for Utbygging Vestfoldbanen, Lars Tangerås. Foto: Anne Mette Storvik, Bane NOR
Last ned bilde
Bane NOR skal bygge ca. 14 km med dobbeltspor fra Nykirke sør for Holmestrand, til Barkåker nord for Tønsberg. Inkludert i prosjektet er også en ny stasjon på Skoppum. Der skal det bygges tre spor til plattformen, stor innfartsparkering og gode forbindelser til både bil- gang- og sykkelveier.
Bane NOR skal bygge ca. 14 km med dobbeltspor fra Nykirke sør for Holmestrand, til Barkåker nord for Tønsberg. Inkludert i prosjektet er også en ny stasjon på Skoppum. Der skal det bygges tre spor til plattformen, stor innfartsparkering og gode forbindelser til både bil- gang- og sykkelveier.
Last ned bilde
Utbyggingen i Drammensområdet omfatter 10 km med nytt dobbeltspor, og inkluderer ombygging av både Drammen og Gulskogen stasjon. I tillegg, skal det bygges tre tunneler, der en blir hele 6 km. lang, se faktaboks.
Utbyggingen i Drammensområdet omfatter 10 km med nytt dobbeltspor, og inkluderer ombygging av både Drammen og Gulskogen stasjon. I tillegg, skal det bygges tre tunneler, der en blir hele 6 km. lang, se faktaboks.
Last ned bilde
Bane NOR skal bygge ca. 14 km med dobbeltspor fra Nykirke sør for Holmestrand, til Barkåker nord for Tønsberg. Inkludert i prosjektet er også en ny stasjon på Skoppum. Der skal det bygges tre nye spor til plattformen, stor innfartsparkering og gode forbindelser til både bil- gang- og sykkelveier. Illustrasjon: Bane NOR
Bane NOR skal bygge ca. 14 km med dobbeltspor fra Nykirke sør for Holmestrand, til Barkåker nord for Tønsberg. Inkludert i prosjektet er også en ny stasjon på Skoppum. Der skal det bygges tre nye spor til plattformen, stor innfartsparkering og gode forbindelser til både bil- gang- og sykkelveier. Illustrasjon: Bane NOR
Last ned bilde

Lenker

Om Bane NOR

Bane NOR
Bane NOR
Biskop Gunnerus' gate 14
0185 Oslo

05280http://www.banenor.no

Fakta om Bane NORs Utbyggingsprosjekter langs Vestfoldbanen:

Bane NOR er i gang med å planlegge og bygge for et bedre togtilbud mellom byene på Østlandet. Innen 2034 skal vi bygge dobbeltspor for hastigheter opp mot 250 km/t mellom Oslo og Lillehammer, Halden, Porsgrunn og Hønefoss. Satsingen som inkluderer 25 stasjoner og 270 km med nytt dobbeltspor, skal gi halvannen million innbyggere raskere reiser og flere avganger.

Vestfoldbanens to store utbyggingsprosjekter, Nykirke-Barkåker og Drammen-Kobbervikdalen, er viktige etapper i utbyggingen av InterCity-nettet på Østlandet.

Nytt dobbeltspor Nykirke-Barkåker

  • Byggestart 2019
  • Ferdigstillelse 2024
  • 13,6 km dobbeltspor
  • Dimensjoneres for hastigheter opp mot 250 km/t
  • Ny stasjon på Skoppum
  • Tre tunneler
  • To bruer
  • Detaljregulering vedtatt i Tønsberg, Horten og Re kommuner i juni 2018
  • Forventet kostnad 6,6 milliarder

 

Nytt dobbeltspor Drammen-Kobbervikdalen

  • Byggestart 2019
  • Ferdigstillelse 2025
  • 10 km dobbeltspor
  • 6 km bergtunnel
  • 275 m løsmassetunnel
  • 700 m kulvert (betongtunnel)
  • Ombygging Drammen og Gulskogen stasjoner
  • Nytt dobbeltspor mellom Drammen og Gulskogen
  • Detaljreguleringsplan vedtatt i Drammen bystyre april 2018
  • Forventet kostnad 12,7 milliarder

Følg saker fra Bane NOR

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Bane NOR

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom