Historisk beste 1. kvartal

(Oslo 28. april 2015) Eika Gruppen oppnådde et resultat før skatt på 90 millioner kroner i årets første kvartal, mot 73 millioner kroner i fjor. Det er det beste 1. kvartalet i selskapets historie. Konsernet har god underliggende drift i hele virksomheten, og oppnådde en egenkapitalavkastning på 16,3 prosent i perioden.

Porteføljevekst i alle virksomhetsområdene bidro til økte driftsinntekter.  Solid underliggende drift og et lavt innslag av storskader bidro også positivt til resultatet. Utbetalte provisjoner til lokalbankene, som er selskapets hoveddistributører, økte med over 9 prosent til 107 millioner kroner.

- Vi har grunn til å være godt fornøyd med resultatet i Eika Gruppen når alle virksomhetsområdene i konsernet har forbedret sine resultater. I tillegg til å skape gode finansielle resultater har det i kvartalet blitt lagt ned betydelig innsats i konsernet og i lokalbankene for å styrke Alliansens kundeposisjon med nye digitale kundeløsninger og -konsepter. Det er et omfattende og krevende arbeid der Eikas medarbeidere gjør en solid innsats og sørger for å styrke lokalbankenes posisjon overfor sine kunder, sier konsernsjef i Eika Gruppen, Hege Toft Karlsen.

Nøkkeltall fra Eika Gruppens 1. kvartalsrapport:

• Resultat før skatt 90 millioner kroner (73)
  • Egenkapitalavkastning på 16,3 prosent (17,9)
  • Omsetningsøkning (12 mnd rullerende) på 8,4 prosent (7,7)
  • Combined ratio på 89,9 prosent (90,7)
  • Provisjoner til distributører (lokalbankene) på 107 millioner kroner (98)
  • Ren kjernekapitaldekning 17,7 prosent og kapitaldekning 21 prosent

Netto driftsinntekter var 599 millioner kroner mot 552 millioner kroner i samme periode i fjor, tilsvarende en vekst på 8,4 prosent.

Forsikringsvirksomheten har i kvartalet en skadeprosent og combined ratio på henholdsvis 74,3 prosent (74,1) og 89,9 prosent (90,7).

Samlede driftskostnader utgjorde 165 millioner kroner (155). Økning i driftskostnadene har kommet på bakgrunn av flere ansatte og økt aktivitet innen konsernets virksomhetsområder. Konsernet har ved utgangen av første kvartal i alt 416 ansatte (391).

Tap på utlån til kunder i kvartalet var 11 millioner kroner (6). Det ble foretatt noen større tapsføringer på enkeltengasjementer. I tillegg skyldes avviket at tapskostnadene begynnelsen av fjoråret var uvanlig lave.

Resultat etter skatt på 62 millioner kroner (55) gir en annualisert egenkapitalavkastning på 16,3 prosent (17,9).

Konsernets samlede forvaltningskapital var 10,9 milliarder kroner ved utgangen av første kvartal 2015 mot 10,8 milliarder kroner ved årsskiftet. Konsernet er solid med en ren kjernekapitaldekning på 17,7 prosent. Kjernekapitaldekning og kapitaldekning utgjør henholdsvis 19,2 prosent og 21,0 prosent.

Dette er Eika Gruppen og Eika Alliansen Eika Gruppen AS utgjør, sammen med Eika Boligkreditt AS og 74 lokalbanker, - Eika Alliansen - alliansen for norske lokalbanker. Eika Gruppens strategiske fundament er å styrke lokalbankene. Gruppen leverer en komplett plattform for bank¬infrastruktur, inkludert IT og betalingsformidling, samt et bredt spekter av finansprodukter som gjør lokalbanken konkurransedyktig. De viktigste produktselskapene er Eika Forsikring, Eika Kapitalforvaltning, Eika Kredittbank og Aktiv Eiendomsmegling. Eika Gruppens produkter og løsninger distribueres gjennom ca 400 kontorer i Norge. Eika Gruppen med eierbankene og meglervirksomheten har om lag 3000 ansatte hvorav ca. 400 er direkte knyttet til Eika Gruppen AS. Alliansen har en samlet forvaltningskapital på ca NOK 350 mrd og én million kunder. Dette gjør Eika Alliansen til en av de viktigste aktørene i det norske bank- og finansmarkedet, og den viktigste i store deler av distrikts-Norge. www.eika.no