Hilton vant bronse i et gigantisk karatestevne i Italia

6.11.2016 09:55 | Norges Kampsportforbund

Andrine Hilton (18) fra Tiger karate klubb i Oslo imponerte stort lørdag kveld i et gigantisk karatestevne som ble arrangert i Venezia i Italia.

Andrine i blått

Det deltok hele 2300 karateutøvere fra 336 klubber. Den tøffe tigerjenta vant bronse i klassen kvinner senior -68 kilo, og kom på en femteplass i klassen kvinner -68 kilo for de under 21 år. Hun imponerte og tapte knepent i begge klassene.

Etter at karate kom på OL-programmet har deltagelsen i internasjonale stevner hatt en voldsom økning. Det er mange som drømmer om OL, sier sportssjef Dag Jacobsen i Norges Kampsportforbund. Venezia Open var et viktig stevne for de norske utøverne for det var det siste stevnet som skal legges til grunn for uttak av laget som skal delta i junior EM som arrangeres i Bulgaria i Februar.

I klassen kvinner senior -68 kilo vant hun den første kampen mot Dafne Guidone fra Italia på dommeravgjørelse. Den neste kampen mot Viktorija Rezajeva fra Latvia tapte hun dommeravgjørelse. Jenta fra Latvia kom til finalen slik at det ble rekvalifisering. Andrine møtte Giulia Notarnicola fra Italia og vant kampen 4-0. i bronsefinalen møtte hun Giulia Bernardi fra Italia og vant 4-0. Viktorija Rezajeva fra Latvia vant klassen, mens Elisa Germonie fra Italia. Lisa Rasmusson fra Sverige vant den andre bronsemedaljen

Andrine Hilton tapte den første kampen i klassen kvinner -68 kilo for de under 21 år knepent 1-0 mot Irene Prga som kom til finalen og fikk dermed rekvalifisering. I den første kampen møtte hun Desi Rubine fra Italia og vant klart 3-0, men tapte den neste knepent 6-5 mot Noelia Megias Sierra fra Spania som vant bronsemedaljen.

Andrine i blått
Andrine i gul jakke i klassen kvinner senior -68 kilo

Norges Kampsportforbund (NKF) er et fleridrettsforbund i Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Norges Kampsportforbund er landsdekkende med rundt 450 medlemsklubber og 41.000 enkeltmedlemmer. Forbundet organiserer over 20 ulike kampsporter og målet er å være den ledende organisasjonen for kampsport i Norge.