Hever standarden for arbeidsmiljø over hele verden

Hvert 11. sekund dør et menneske som følge av en jobbrelatert ulykke eller sykdom. Det viser tall fra den internasjonale arbeidstakerorganisasjonen, ILO. Mandag 12. mars lanseres verdens første internasjonale standard for arbeidsmiljø. Målet er å forbedre sikkerheten for arbeidstakere over hele verden.

Bilde fra Aker, Foto: Nicolas Tourrenc / Standard Norge

– Vi håper at den internasjonale arbeidsmiljø-standarden vil føre til store endringer på arbeidsplasser rundt omkring i verden og redusere det tragiske antallet dødsfall og sykdom, sier administrerende direktør i Standard Norge, Jacob Mehus.

I fjor døde 2,78 millioner arbeidstakere som følge av en arbeidsulykke eller sykdom knyttet til arbeidet sitt. Det betyr nesten 7700 arbeidsrelaterte dødsfall daglig. I tillegg blir 374 millioner arbeidstakere hvert år skadet eller syke. Den internasjonale standarden har som mål å bidra til å endre dette. Den gir myndigheter, industri og andre interessenter effektiv og brukervennlig veiledning for å forbedre arbeidsmiljø og HMS i land over hele verden.

Standarden skal hjelpe organisasjoner med å etablere et trygt og sunt arbeidsmiljø gjennom systematisk forebygging og kontinuerlig forbedring av HMS-innsatsen.

161 land er medlemmer i ISO, den internasjonale standardiseringsorganisasjonen og fagpersoner fra over 70 av medlemslandene har deltatt aktivt i arbeidet med å utarbeide standarden, ISO 45001.

– Ekspertene har kommet sammen for å gi et rammeverk for en tryggere arbeidsplass for alle, uavhengig av land, sektor og organisasjonens størrelse, sier Mehus.

Også norske virksomheter vil ha stor nytte av standarden.

– Arbeidsmiljøloven og internkontrollforskriften krever at alle organisasjoner jobber systematisk med helse, miljø og sikkerhet. For mange vil derfor denne standarden være et godt hjelpemiddel for å oppfylle kravene i lovverket, sier Mehus.

Se mer informasjon på fagsiden om arbeidsmiljø www.standard.no/arbeidsmiljo

Bilde fra Aker, Foto: Nicolas Tourrenc / Standard Norge

Velkommen til lansering av verdens første internasjonale standard for arbeidsmiljø!5.4.2018 14:16Pressemelding

Ansatte og arbeidsgiver deler et felles mål: Ingen skal bli skadet eller syk av jobben. Arbeidsmiljøloven krever at arbeidsgivere jobber systematisk med helse, miljø og sikkerhet i samarbeid med sine ansatte. Den nye internasjonale standarden for arbeidsmiljø kan bidra til et trygt og sunt arbeidsmiljø gjennom systematisk forebygging og kontinuerlig forbedring av HMS-innsatsen.