Hett salg på vinterreiser

Selv om sommeren enda ikke er helt over, melder Norges største reisearrangør Ving om stor pågang på vinterens reiser.

– De siste ukene har vi har solgt mer enn i samme periode i fjor. Bare forrige uke solgte vi 22 prosent bedre enn samme uke i 2016, og vi øker salget på samtlige reisemål. Det synes vi er veldig gledelig, forteller kommunikasjonsdirektør Tonje Løkaas Fossum i Ving.

Kommunikasjonsdirektøren mener det er flere årsaker til at vi bestiller vinterferiene tidligere enn i fjor.

– For det første har ikke sommerværet vært det beste. Vi kjenner vel alle på at vi gjerne skulle hatt litt mer sol og sommer. For det andre ønsker mange å bestille tidlig for å være sikret sine favoritthotell og favorittrom. I tillegg vet vi av erfaring at mange ønsker å være garantert en uke eller to med sol i løpet av vinteren, og jeg forstår dem godt. Den norske vinteren har sin sjarm, men lite slår å bytte ut snøslaps med en strandferie og spennende opplevelser, sier hun.

Klare favoritter

Ikke overraskende er det Kanariøyene og Thailand som peker seg ut som de store vinter-vinnerne.

– Salget av reiser til Gran Canaria har økt med 5 prosent i forhold til samme tid i fjor og er som vanlig en klar favoritt. Vi i Ving har veldig mange faste gjester der på vinteren. Nordmenn elsker rett og slett Gran Canaria, sier Løkaas Fossum.

Også Thailand har etablert seg godt hos mange nordmenn. Destinasjonen har hatt en økning på 8 prosent fra i fjor.

– Kanskje ikke så rart, med temperaturer på rundt 30 grader og minimalt med regn fra desember til mars. Thailand passer for alle, uansett alder. Det er nok også et trekkplaster at vi som eneste norske reiseselskap flyr direkte til Phuket, sier hun.

Charter-nyheten Den dominikanske republikk selger også bra, her er økningen på hele 57 prosent.

– Mye av årsaken til at akkurat Den dominikanske republikk selger så godt nå, er at vi i år har fått direktefly til Puerto Plata. Det har falt i god smak hos våre gjester, forteller Løkaas Fossum.

Ikke bare charter

Men selv om mange velger å reise med charter, er det stadig flere som ønsker å bestille fly og hotell hver for seg. Også her ser Ving at pilen peker oppover.

– Ja, vi øker her også, både når det gjelder reiser til storbyer og typiske charterdestinasjoner. Aller mest økning har vi hatt på eksotiske reiser, spesielt til Maldivene, Bali og Sri Lanka, som alle har doblet antall reisende fra i fjor – og vel så det. Mange liker friheten i å kunne bestemme selv når de vil reise, hvor lenge de skal være borte og samtidig beholde tryggheten det gir å bestille gjennom en reisearrangør, sier Tonje Løkaas Fossum.

Ving-gruppen med nytt rekordresultat – befester stillingen som markedsleder22.11.2017 12:44Pressemelding

Thomas Cook Northern Europe, også kalt Ving-gruppen, hvor blant annet Ving i Norge og Sverige inngår, leverer sitt beste resultat noensinne. Gruppens driftsresultat ble 1.461 millioner svenske kroner for regnskapsåret oktober 2016 – september 2017. Samtidig befester Vinggruppen sin stilling som markedsleder blant reisearrangørene, både med egne fly og med rutefly. Også morselskapet Thomas Cook Group kan vise til et forbedret resultat.