Herborg Finnset ny biskop i Nidaros

På Kirkerådets møte i Trondheim 12.-14. juni ble Herborg Oline Finnset (55) mandag kveld tilsatt som ny biskop i Nidaros bispedømme. Hun overtar etter Tor Singsaas som hadde sin avskjedsgudstjeneste i Nidarosdomen søndag.
Herborg Finnset er den nye biskopen i Nidaros. (Foto: Troms folkeblad)

Det blir pressekonferanse med den nye biskopen tirsdag 13. juni kl. 09.00 i Erkebispegården i Trondheim.

På pressekonferansen deltar Herborg Oline Finnset sammen med medlemmene i Kirkerådet.

Leder i Kirkerådet, Kristin Gunleiksrud Raaum, vil introdusere den nye biskopen.

Bispemøtets preses, Helga Haugland Byfuglien, vil hilse fra Bispemøtet.

Leder i Nidaros bispedømmeråd, Agnes Sofie Gjeset, vil ønske den nye biskopen velkommen.

Det vil bli anledning til individuelle intervjuer med den nytilsatte biskopen.

Adressen til Erkebispegården (like ved Nidarosdomen) er Kongsgårds gate 1b, 7013 Trondheim.

Kirkerådet hadde valget mellom de tre kandidatene som hadde størst oppslutning i den rådgivende kirkelige avstemningen tidligere i vår:

Herborg Oline Finnset, prost i Strinda
Ragnhild Jepsen, domprost i Nidaros
Nils Åge Aune, prost Sør-Innherrad

Kirkerådets medlemmer gikk enstemming inn for Herborg Oline Finnset som dermed var kalt til biskop i Nidaros.

- Vi gratulerer Herborg Finnset som ny biskop i Nidaros bispedømme, og vi gratulerer bispedømmet og Den norske kirke med en ny biskop, sier leder i Kirkerådet, Kristin Gunleiksrud Raaum.

Herborg Finnset har siden januar i år vært prost i Strinda i Nidaros bispedømme. Fra 2005 til 2017 var hun domprost i Tromsø. Hun er utdannet ved Det teologiske menighetsfakultet, og ble ordinert til prest i Oslo i 1988. Hun har bred erfaring fra arbeid med samisk kirkeliv, og har vært med på å etablere og drive Tromsø Internasjonale Kirkefestival. 10. september blir den nye Nidarosbiskopen innsatt i sin tjeneste ved en gudstjeneste i Nidarosdomen.

Kontaktperson:
Ingeborg Dybvig, kommunikasjonsdirektør i Kirkerådet

Epost: id933@kirken.no

Om Nidaros bispedømme og liste over tidligere biskoper

Kort presentasjon av Herborg Finnset

Fra avskjeden med Tor Singsaas 11. juni

Herborg Finnset er den nye biskopen i Nidaros. (Foto: Troms folkeblad)