Her får du Norges beste frokoster

Skal du reise i Norge i sommer? Disse hotellene serverer Norges beste frokoster.
Frokostbuffet på Scandic

Twinings Best Breakfast er det uoffisielle norgesmesterskapet i hotellfrokost. I år har mer enn 400 hoteller blitt vurdert. Nå er 19 fylkesvinnere valgt ut.

– Norge er i en særstilling når det gjelder hotellfrokost. Her er normen at frokost er inkludert i prisen når man overnatter på hotell. Derfor er denne konkurransen spesielt viktig. Det er faktisk over 9 av 10 hotellgjester som spiser frokost på hotellet de har sjekket inn på. Det gir hotellene en ypperlig mulighet til å gi gjestene den beste starten på dagen, sier administrerende direktør i Scandic Hotels, Svein Arild Steen-Mevold.

Vinneroppskriften

Direktør for mat og drikke i Scandic, Morten Malting, tror kombinasjonen av service og nytenking er oppskriften på prisvinnende frokoster.

– Den beste frokosten krever lokale råvarer, knallhard jobbing og kontinuerlig arbeid med å videreutvikle og forbedre seg. Det er tydelig at bærekraftige og økologiske initiativ lønner seg. Det er også viktig med service på toppnivå og at kokken settes i sentrum. Både ledere, kokker og servitører må forstå frokosttrender og være i forkant av dem, sier Malting.

Østlandets beste frokoster

I Oslo er det Scandic St. Olavs plass som serverer den beste frokosten. Magnus Melsom, ansvarlig for mat og drikke-tilbudet på Scandic St. Olavs plass, forteller at det viktigste for hotellet er at alle gjestene skal finne sin perfekte frokost hos dem. I tillegg har hotellet en storsatsning på frukt og grønt.

– Frokost er et måltid hvor alle har spesielle ønsker og behov. Vi har satset stort på sunne og tilpassede matvarer, slik at alle gjestene våre skal finne en frokost tilpasset sine behov. I tillegg er god skilting, og innbydende presentasjon viktig, slik at alle finner det de leter etter. Tilbudet skal være like godt og fristende om du er førstemann eller sistemann som entrer frokostrestauranten.

De andre fylkesvinnerne på Østlandet er Hafjell Hotell, Scandic Park Drammen, Scandic Park Sandefjord, Støtvig Hotel, Quality Hotel Skjærgården, Thon Oslo Airport og Scandic Elgstua i Elverum. På sistnevnte kan man finne unike lokale ingredienser til frokost som varmrøkt elg og elg spekepølse.

Trøndelags beste frokoster

I Trøndelag gikk seieren til Scandic Hell og Scandic Nidelven. Trondheims-hotellet Scandic Nidelven har vunnet Twinings kåring hele 10 av de 12 foregående årene. Hotelldirektør Kjetil Vassdal tror at en av hemmelighetene bak Trondheims beste frokost år etter år, er hotellets evne til å fornye seg, for eksempel gjennom å utvikle egne produkter.

– En av nyhetene i år er at vi har produsert vår egen ost, Nidelven Blå, samtidig som vi har utviklet vårt eget frokostøl som passer perfekt til denne osten.
Kjøkkensjef på Scandic Nidelven, Sigve Eliassen, håper hotellet tar en 11. seier i høst når finalen skal avgjøres og Norges beste frokost 2017 skal kåres.

– Hos oss har vi kokker som liker å by på seg selv og som gir det lille ekstra til hver gjest hver eneste dag. Det krever mye av en kokk å stå ute i frokostsalen. Vi satser knallhardt på nyutvikling år etter år. Selv om man får annerkjennelse for at noe fungerer betyr ikke det at man kan lene seg tilbake. Hos oss sitter mye av dette «i veggene». Det har blitt en bedriftskultur, sier Eliassen.

Vestlandets beste frokoster

På Vestlandet får du de beste frokostene på Scandic Seilet, Scandic Sunnfjord og Scandic Maritim Hotel Haugesund. Bergens beste frokost får du på Scandic Byparken. Hotelldirektør Lene Mjeldheim mener nøkkelen til seieren ligger i bruken av unike matvarer fra Vestlandet, og et bredt frokosttilbud.

– Vi bruker gode råvarer, nøye utvalgt lokalmat, og vi har mye hjemmelaget på menyen. I tillegg setter de ansatte sitt personlige preg på frokosten med oppskrifter som Sam sin berømte omelett, Fonn sin C-vitamin shot og Bengt sin hjemmelagde gravlaks, sier Mjeldheim.

Nord-Norges beste frokoster

I Nord-Norge får du de beste frokostene på Scandic Ishavshotellet, Thon Hotel Lofoten og Scandic Kirkenes. Dette er første gangen Scandic Kirkenes tar seiersplassen i Finnmark.

– Vi har det siste året jobbet målrettet for å servere en variert og velsmakende frokost for alle våre gjester. Uavhengig av om man har allergier, intoleranser eller er veganer eller vegetarianer skal man få et stort og variert frokosttilbud hos oss. Fylkesseieren er en inspirasjon til å bli enda bedre og viser at den jobben vi gjør settes pris på, sier Jevgeni Mlinnikov, hotelldirektør ved Scandic Kirkenes.

Sørlandets beste frokoster

Det er Dyreparken Hotell og Thon Hotel Arendal som har blitt kåret til de beste frokostene på Sørlandet.

Komplett liste over fylkesvinnerne i Norges beste frokost:

Nord-Norge:

Vest-Agder: Dyreparken Hotell
Aust-Agder: Thon Hotel Arendal

Om Twinings Best Breakfast
Twinings Best Breakfast regnes som det uoffisielle NM i hotellfrokost. Kåringen arrangeres av Haugen-Gruppen som er en importør av merkevarer i Skandinavia innen dagligvare, storkjøkken og vin. Konkurransen gjennomføres ved at Haugen-Gruppens konsulenter, som består av kokker og sommelierer, samt en uavhengig jury, vurderer mer enn 400 hoteller rundt om i landet. Kåringen av Norges beste hotellfrokost kunngjøres i høst. Kriteriene hotellfrokostene vurderes ut ifra er blant annet kvaliteten på produktene, utvalg, presentasjon, informasjon til gjestene, service, atmosfære, renhold og ryddighet. Twinings Best Breakfast arrangeres for 13. året på rad.

Morten Malting, direktør mat og drikke Scandic Hotels Norge:
+47 957 66 646, Morten.Malting@scandichotels.com

Kristian Røise Dahl, PR- og kommunikasjonsrådgiver Scandic Hotels Norge:
+47 958 41 992, KristianRoise.Dahl@scandichotels.com

Frokostbuffet på Scandic