Her er vinneren av Frivillighetsprisen 2016

5.12.2016 20:35 | Frivillig.no

Mandag kveld ble Frivillighetsprisen 2016 delt ut av kulturministeren, på FNs internasjonale dag for frivillighet. Det er det norske folk som har stemt frem finalistene, og vinneren ble Kai Henning Stensrud fra Idrettslaget Kolbukameratene, hvor han har hatt ulike roller som frivillig i over 30 år.

Fv. Sturla Stålsett, prisvinner Kai Henning Stensrud, kulturminister Linda Hofstad Helleland og Åsne Havnelid

”Vinneren av Frivillighetsprisen 2016 representerer grasrota i norsk frivillighet og har gjort en utrettelig innsats gjennom mange år. Vinneren har hjulpet og inspirert mange i sitt lokalsamfunn med sitt store og smittende engasjement. Det finnes knapt en oppgave vinneren ikke har tatt på seg. Den frivillige innsatsen i de aktivitetene vinneren legger til rette for, fører også til inkludering og fellesskap”, heter det blant annet i jurybegrunnelsen.

– I Norge er over 60 prosent av oss frivillige, og potensialet er enda større. Kai Henning er en fantastisk person og en inspirerende ambassadør for frivillig innsats, og vi håper enda flere ser hvilken verdi det har å være frivillig når de hører hans historier, sier generalsekretær Stian Slotterøy Johnsen i Frivillighet Norge.

Frivillighetens lag og foreninger er viktige møteplasser for alle i samfunnet, uansett hvor de kommer fra. Mangfoldet er unikt.

– Å være frivillig gir ikke bare en god opplevelse fordi du får hjelpe andre. Mange opplever å møte sine aller beste venner gjennom nettopp frivilligheten, sier Slotterøy Johnsen.

5 priser ble utdelt

Det var under frivillighetsprisens fag- og festarrangement, som samler frivilligheten og hedrer enkeltpersoner, at Kai Henning fikk Frivillighetsprisen 2016. Totalt ble det delt ut 5 priser, deriblant prisen for Årets nykommer, som gikk til Sang Bui (27) fra Oslo.

Her er de øvrige vinnerne:

Årets frivillighetskommune: Drammen kommune

Næringslivets frivillighetspris: Hogst AS, TrønderEnergi og Røde Kors

Helseprisen:Tankevirus (Rådet for psykisk helse)

Juryen

Det var kulturminister Linda Hofstad Helleland som delte ut Frivillighetsprisen. Juryen har bestått av

styreleder i Frivillighet Norge Sturla Stålsett, stortingsrepresentant for Arbeiderpartiet Rigmor Aasrud, stortingsrepresentant for Høyre Svein Harberg, forsker ved Institutt for Samfunnsforskning Audun Flademoe og seniorrådgiver i IMDi Arezo Banasheh.

Om frivillig.no

Frivillighet Norge eier og drifter nettstedet frivillig.no, som ble opprettet i desember i fjor, og er en nettside for all frivillighet i hele Norge – innen idrett, kultur og samfunn. Nettsiden gjør det lettere for folk å finne organisasjoner, og for organisasjoner å finne folk. Over 600 organisasjoner benytter seg av verktøyet i dag, og over 6000 nye frivillig har meldt sin interesse så langt. Nettsiden finansieres gjennom midler fra Oslo kommune, Kulturdepartementet, Helsedepartementet, Gjensidigestiftelsen og Sparebankstiftelsen DNB.

For mer informasjon:

Kommunikasjonsrådgiver i Frivillighet Norge

Morten Skjæveland, mortens@frivillighetnorge.no,  993 14 677

Prosjektleder www.frivillig.no

Vanja Konradsen, vanja@frivillighetnorge.no, 982 56 770

Fv. Sturla Stålsett, Åsne Havnelid, kulturminister Linda Hofstad Helleland. Foran prisvinner Kai Henning Stensrud.

Frivillig.no er en digital oppslagstavle for frivillige oppdrag. Kort fortalt gjør vi det enklere for organisasjoner å rekruttere nye frivillige, og enklere for folk å finne noe å engasjere seg i. Over 1000 organisasjoner er registrert og får inn i snitt 40 nye meldinger om dagen fra folk som vil bli frivillige.