Her er NRK P3s nye musikksjef

Daniel Ramberg blir musikksjef i NRK P3.
Daniel Ramberg går inn som musikksjef i NRK P3 frem til september neste år. (Foto: Caroline Lytskjold)

- Musikksjef er en veldig viktig rolle i NRK P3 og for norsk musikk. Vi er, etter en grundig prosess, sikre på at vi har funnet en god ambassadør for norsk musikk, sier Ingjerd Østrem Omland, NRK P3-sjef.

Ramberg kommer fra stillingen som sjefredaktør i Natt og Dag. Stillingen som musikksjef er et vikariat som varer til september 2019.

- Jeg gleder meg veldig! Det er gjort masse bra på norsk og internasjonal musikk i NRK P3 de siste årene, og det blir spennende å være med på å bygge videre på det. At NRK P3 har klart å være den viktigste formidleren av ny, norsk musikk i en utfordrende mediehverdag med færre radiolyttere og større konkurranse er utrolig imponerende, og nå ser jeg frem til å være med på å fortsette arbeidet med å løfte frem norsk musikk, sier Ramberg.

Musikkengasjementet er noe Omland trekker frem som en av Rambergs styrker.

- Daniel brenner for ny, norsk musikk. Vi gleder oss til å samarbeide med ham, og forhåpentligvis vil han peke på noen muligheter som vi ikke selv har sett. Vi tror at han, sammen med den øvrige redaksjonen, vil bidra til at NRK P3 forblir den viktigste formidleren av ny, norsk musikk, sier Omland som også legger vekt på Rambergs ledererfaringer.

- Som leder har han vist at han evner å tenke nytt og får folk til å samarbeide I tillegg fremstår han som en lagspiller som er opptatt av å få frem det beste i folka sine, og det kler miljøet her i P3. Musikksjefen i NRK P3 må elske musikk og virkelig like å jobbe med folk. Vi tror Daniel vil levere på begge deler,

Ramberg starter i jobben i oktober, og han vikarierer for Mats Borch Bugge.

NRK P3-redaktør Ingjerd Østrem Omland, tlf 90162842.