Plantasjen

Her er Norges første og eneste Plantotek!

Onsdag åpnet Norges første og eneste Plantotek på Youngstorget i Oslo. Plantoteket skal en kort periode dele ut planter til Oslos befolkning slik at de kan gå høsten lysere i møte og lære hvilken positiv effekt planter kan ha på livene deres.

– Mange kjøper planter fordi det er dekorativt, men det finnes mye forskning der ute som også bekreftet at planter bidrar svært positivt i livet ditt på flere måter. Derfor har vi for en liten periode åpnet dette Plantoteket, som deler ut planter i Oslo på "grønn resept", forklarer gartner i Plantasjen Hilde Poppe.

Paradoksalt nok er nordmenn veldig flinke til å lage fine og grønne uteområder i løpet av den korte sommeren vi har, men vi glemmer å ta plantene med oss inn når høsten og vinterdepresjonene kommer – selv om plantene kan gjøre desto mer nytte inne som ute. Mye forskning de siste 30 årene, viser at grønne planter kan ha svært positiv effekt på blant annet luft, inneklima, produktivitet, kreativitet og ikke minst humøret.

– Nå som høsten setter inn, ønsker vi i Plantasjen å gi folk planter på "grønn resept" for å gå mørketiden i møte med fullt av grønt liv rundt seg. Å omgi seg med planter vil kunne påvirke folk positivt og vi ønsker derfor å gi våre kunder og andre, råd og informasjon om planters helsebringende egenskaper, sier Poppe.

Støttes av kjendisbiolog
Dag Olav Hessen, professor i biologi kjent blant annet fra Big Bang på NRK, er også opptatt av hvordan naturen påvirker oss mennesker. Under åpningen av Plantoteket holdt Hessen et foredrag om menneskets forhold til naturen.

– Jeg tror ikke folk flest er klar over hvilken positiv effekt natur og planter har på livene våre. Det er faktisk nesten umulig å overdrive klorofylls velsignelse. Det er godt dokumentert at natur og grønne planter blant annet kan gi lavere blodtrykk, redusere stress og rett og slett gjøre oss i bedre humør, sier han.

Å tenke grønt er veldig i tiden, men det er nok heller ikke helt tilfeldig den grønne bølgen vi opplever nå.

– Den er helt nødvendig skal vi ta vare på naturen, og vi trenger naturen, de grønne områdene og plantene for faktisk å overleve. Ber du mennesker rangere hvor viktig natur er for dem, vil de fleste sette det i samme gruppe som basalbehov som familie, venner og kjærlighet, sier Hessen.

Redusert sykefravær
Jørn Viumdal startet i 2004 BioOffice, som spesialiserer seg på å levere grønne innemiljøer til barnehager, skoler og arbeidsplasser.

– Slik vi lever livene våre i dag, sitter vi mye inne og gjerne foran en skjerm. Vi trenger natur, derfor trenger vi planter rundt oss i innemiljøet, enten det er i barnehage, på skole eller jobb, sier Viumdal.

Viumdal har selv forsket på temaet, og mener det er mange positive effekter som folk ikke er klar over.

– Vi har gjort egne forsøk og det finnes også mye forskning på temaet, at det å investere i et grønnere inneklima bidrar for eksempel til redusert sykefravær. Man reduserer blant annet tretthet i hverdagen og andre helse plager knyttet til dårlig inneklima. Plantene kan også bedre kreativitet og konsentrasjonsevner, sier han.

Lær mer på Plantasjens egne Facebooksider og nettsider.

For ytterligere informasjon kontakt:
Hilde Poppe, gartner og salgssjef i Plantasjen
e: hilde.poppe@plantasjen.no eller m: +47 950 75 278

Om Plantasjen

Plantasjen
Jogstadveien 21
2007 Kjeller

+47 66 92 62 00http://www.plantasjen.no/
Plantasjen er med sine 114 butikker i Norge, Sverige og Finland, Skandinavias største hagekjede. I Norge har vi 63 butikker fra Tromsø i Nord til Mandal i Sør. Vi ønsker å inspirerer, kombinert med et bredt utvalg av alt som trengs til ditt hjem, og litt til. Vi har alle typer planter, fra løk og frøposer, snittblomster og potteplanter til busker, frukttrær, stauder, hageroser og sommerblomster. Vi har alt du trenger for å dyrke, beskjære, stelle og pleie dine planter. Vi har også ting som gjør det enkelt å nyte livet i det grønne, griller, hagemøbler, hageredskaper, potter og gaver.

Følg saker fra Plantasjen

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Plantasjen på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Plantasjen