Her er nordmenns storby-favoritter!

Nylig gjennomførte reisearrangøren Ving en spørreundersøkelse der norske reiseentusiaster fortalte hvilke storbyer de helst vil reise til. Blant byene på lista finner vi både kjente klassikere – og noen spennende nykommere.

Høsten er høysesong for storbyreiser hos Norges største reisearrangør, som har reiser til over 50 små og store byer. Her fra Budapest.

Storbyen som topper nordmenns ønskeliste er Barcelona. Hele 34 prosent av deltakerne i Vings undersøkelse svarte at de ønsker å reise til dit.

– Kanskje ikke så rart, da denne byen har noe for absolutt alle – og ikke minst kan tilby både storby og strand, sier informasjonssjef i Ving, Siri Røhr-Staff.

Som nummer to på lista står alltid aktuelle New York. 24 prosent av de som var med i undersøkelsen ønsker å reise dit. Tredjeplassen er det vakre Roma som stikker av med.

– Både New York og Roma er herlige storby-klassikere og byer som man gjerne reiser til flere ganger, sier Røhr-Staff.

Fjerde og femteplassen var det henholdsvis Dubrovnik og Budapest som fikk.

– Det er litt overraskende, men veldig gøy å se at det dukker opp nye byer på denne lista. Det er mange som har fått øynene opp for Kroatias vakre hovedstad Dubrovnik. Byen sjarmerer med krystallklart hav, trange smug og vakre torg med kafeer og restauranter. Samtidig blir også spennende Budapest stadig mer populær. Der kan du fortsatt få mye for pengene og det er utrolig mye interessant å se og gjøre der, forteller Røhr-Staff.

Strålende salg

– Storbysalget vårt har vært fantastisk bra. De siste tre ukene har vi solgt dobbelt så mange storbyreiser som på samme tid i fjor, forteller ansvarlig for storbyreiser hos Ving, Svein Erik Bjørheim.

Og selv om Vings reisepanel har talt når det gjelder ønskereisemål, er det London som troner på toppen av hvilke byer vi faktisk kjøper reiser til.

- Ja, til tross for de hendelsene som har vært den sett siste tiden, er det svært mange nordmenn som reiser til London. Vi nordmenn har et langt og godt kjærlighetsforhold til den byen, sier Bjørheim.

Vings reisepanel ble startet opp i 2012 og består i dag av i overkant 64 000 personer. Nesten 12 000 personer svarte på denne undersøkelsen.

Høsten er høysesong for storbyreiser hos Norges største reisearrangør, som har reiser til over 50 små og store byer. Her fra Dubrovnik.

Ving-gruppen med nytt rekordresultat – befester stillingen som markedsleder22.11.2017 12:44Pressemelding

Thomas Cook Northern Europe, også kalt Ving-gruppen, hvor blant annet Ving i Norge og Sverige inngår, leverer sitt beste resultat noensinne. Gruppens driftsresultat ble 1.461 millioner svenske kroner for regnskapsåret oktober 2016 – september 2017. Samtidig befester Vinggruppen sin stilling som markedsleder blant reisearrangørene, både med egne fly og med rutefly. Også morselskapet Thomas Cook Group kan vise til et forbedret resultat.