Norges Fotballforbund

Her er kvinnelandslagets nye drakt

Del
Nike og NFF lanserte i dag landslagsdrakten for kvinnelandslaget for 2019, inspirert av norsk kulturarv.
Caroline Graham Hansen.. Foto: Nike
Caroline Graham Hansen.. Foto: Nike

Kombinert av Norges varemerkefarger rød og blå, så har hjemmedrakten et mønster lånt fra tradisjonelle norske skigensere. Resulatet er en unik estetikk som dekorerer draktens fremside. 

Draktsettet kompletteres med shorts og sokker detaljert med samme grafikk som drakten.

- Vi ønsket å produsere et sett som fanger opp tradisjoner fra Norge, landslaget og supporterne som gir laget stor støtte, forklarte Cassie Looker i Nike.

- Vi føler at vi har oppnådd det med et design som er et originalt konsept for en fotballpakke, men også umiskjennelig norsk, fortsetter hun.

Norge skal bruke den nye drakten når de kjemper om VM-medalje i Frankrike til sommeren. Fotballjentene, som gikk helt til topps i 1995, kvalifiserte seg til årets mesterskap etter å ha vunnet kvalifiseringsgruppen foran regjerende europamester Nederland. 

- Vi kan ta med mye positivt fra å vinne kvalifseringsgruppen. Det blir ikke lett, men vi føler at vi har kvaliteten for å gjøre en god turnering, sier Caroline Graham Hansen. 

Norsk fotball drar nytte av en sterkere sammen-kultur, som inkluderer økonomisk likhet for mannlige og kvinnelige landslagsspillere. Denne kjerneverdien av likestilling presenteres av en selburose på innsiden av drakten som representerer indre stolthet i hjemmedrakten. Ordene 'WE' og 'ME' er trykt inne i selburosen og står for VI og JEG.

- Den nye drakten har mønstre og temaer som representerer Norge og norsk fotball. De vil være kjent for våre supportere, og forhåpentligvis vil de bruke denne drakten i sommer og støtte laget, sier Graham Hansen.

Det nye Norge-settet er sluttproduktet av tre års arbeid fra Nike, og utvikling for å skape en "fremtidig passform" for kvinnefotball. Prosessen startet med idrettsutøvere, og tilbakemeldingene førte til V-hals krage, lengre ermer og omformede drakt og shorts i tråd med deres behov.

Spillerens nøyaktige 4D-målinger ble tatt, inkludert varmekartlegging for å sikre riktig ventilasjon. Forskergruppen tok også kroppen i bevegelse i løpet av denne prosessen for å måle påvirkningen bevegelsen hadde på plaggene.

Resultatet er det mest individuelt skreddersydde og prestasjonsfokuserte kvinnesettet Nike noensinne har produsert.

- Det er relativt enkelt å designe et sett som passer godt under nasjonalsangene, men Nike er fokusert på et sett som beveger seg med kroppen gjennom de mest atletiske bevegelsene, forklarer Cassie Looker. 

I tillegg, som det har vært siden 2010, er alle Nike-settene laget av resirkulerte vannflasker. Siden 2010 har Nike avledet mer enn 6 milliarder plastflasker fra deponier med denne innovasjonen.

Bilder

Caroline Graham Hansen.. Foto: Nike
Caroline Graham Hansen.. Foto: Nike
Last ned bilde
Frida Maanum. Foto: Nike
Frida Maanum. Foto: Nike
Last ned bilde

Om Norges Fotballforbund

Norges Fotballforbund
Norges Fotballforbund
Sognsveien 75 J
Oslo

21 02 93 00https://www.fotball.no

Følg pressemeldinger fra Norges Fotballforbund

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Fotballforbund på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norges Fotballforbund

Kronikk: Fotballklubbenes grønne mulighet6.3.2024 10:50:38 CET | Pressemelding

Til redaksjonen, Her er en kronikk fra fotballpresident Lise Klaveness + bilde til fritt bruk for redaksjonen. Fotballklubbenes grønne mulighet Norske kunstgressbaner bidrar til fantastisk aktivitet, men også til store utslipp av mikroplast i naturen. Heldigvis har det kommet en løsning for norske klubber – og en gyllen mulighet for trenerne. Lise Klaveness, president i Norges Fotballforbund En lang vinter går mot vår. Sikre tegn er mindre snø og mer synlig gummigranulat – disse små sorte kulene som har vært helt avgjørende for kunstgresseventyret i Norge, aktivitetstilbud og sosiale felleskap for nesten 350 000 spillere – året rundt. Slagsiden av eventyret er naturligvis miljøaspektet. Kunstgressbaner står for det nest største landbaserte utslippet av mikroplast i naturen. Problemet er at gummikulene i for stor grad fortsatt havner på avveie. Alle som har vært på en kunstgressbane vet hvor enkelt de svarte kulene lurer seg inn i hjemmet. Hvert år er det estimert at 1500 tonn mikroplas

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye