Her er Ernas minister-favoritter

Bent Høie er Høyre-yndlingen som først blir sikret plass i Erna Solbergs regjering, tror bookmakerne.

Kanskje ikke overraskende for mange er rogalendingen Bent Høie favoritt hos Europas største nettspillselskap Unibet, med lave 1.06 i odds på at han går inn i regjeringen.

42-åringen har meget bred politisk erfaring fra Unge Høyre og helt frem til lederskapet i Helse – og omsorgskomitèen, som han har innehatt de siste fire årene.

-Når Erna Solberg snakker om at hun vil ha statsråder med erfaring er det vel få som er mer aktuelle enn Bent Høie, og derfor gir han knapt pengene tilbake hos oss, sier pressekontakt Kyrre Merg hos Unibet.

Like bak følger FRP-leder Siv Jensen, samt hennes partifelle, finanspolitisk talsmann Kjetil Solvik Olsen. Børge Brende (H), Venstre-leder Trine Skei Grande og KrF-leder Knut Arild Hareide tippes også som sikre statsrådskort, med under 2.00 i odds hos Unibet.

-Erna Solberg er jo selvskreven, så hun opererer vi ikke med odds på. Slik det ser ut nå er det store muligheter for en fireparti-regjering, noe som dermed avspeiler seg i oddsen, sier Merg.

Skal man ta utgangspunkt i forgjengerens regjering hadde den 19 statsråder, i tillegg til statsministeren.

-Våre oddssettere tror derfor at med en regjering på totalt 19 personer i tillegg til statsministeren vil Høyre naturlig nok dominere med åtte ministerposter, mens resten fordeles på de tre øvrige borgelige partiene, sier Merg.

I så tilfelle vil disse inngå i Erna Solbergs første regjering: Bent Høie (H), Siv Jensen (FrP), Kjetil Solvik Olsen (FrP), Børge Brende (H), Trine Skei Grande (V), Knut Arild Hareide (FrP), Dagrun Eriksen (KrF), Ine Marie E. Søreide (H), Jan Tore Sanner (H), Monica Mæland (H), Ola Elvestuen (V), Frank Bakke-Jensen (H), Laila Dåvøy (KrF), Arne Hjeltnes (H), Hans Olav Syversen (KrF), Sveinung Rotevatn (V), Torbjørn Røe Isaksen (H), Per Sandberg (FrP) og Harald Solberg (KrF).

Unibets odds på aktuelle statsråder:

Bent Høie

Siv Jensen