Her er den nye redaktøren for NRK P3

7.9.2016 11:10 | NRK

Camilla Bjørn (33) blir ny redaktør for NRK P3. Bjørn kommer fra VG og jobber for tiden som korrespondent i USA.

Camilla Bjørn blir ny redaktør for NRK P3. Foto: Leif-Åge Reme

- Camilla Bjørn er en drivende dyktig journalistisk leder. Hun er innovativ, engasjerende og resultatorientert. Vi er utrolig glad for å få henne til NRK, sier leder for Marienlystdivisjonen i NRK, Vibeke Fürst Haugen.

Camilla Bjørn har mangeårig bakgrunn som journalist i VG. Hun har vært leder for kultur- og underholdningsavdelingen Rampelys, og for VGs nisjetjenester med ansvar for å bygge opp og utvikle tjenester som Godt.no, MinMote.no og Vektklubb.no. For tiden er hun bosatt i Los Angeles og er VGs journalist på den amerikanske vestkysten.

- NRK P3 har den herligste misjonen i hele Medie-Norge. Nemlig å skulle speile og definere ung virkelighet på en måte som setter spor i unges liv. Jeg mener det oppdraget aldri har vært viktigere eller mer utfordrende enn nå, sier den påtroppende redaktøren.

Bjørn gleder seg til å begynne på jobb og forteller at hun går til oppgaven med en stor porsjon ydmykhet.

Jeg har hatt 11 fantastiske år i VG, så det er en rar blanding av glede og vemod. Men jeg er oppriktig stolt over å bli en del av P3-miljøet. NRK P3 har gang på gang vist at de er i front i Norge når det kommer til å formidle innhold som treffer unge der de er og på deres egne premisser. De leverer massevis av kvalitetsinnhold, tør å ta sjanser og utvikler stadig nye talenter, sier Camilla Bjørn.

I 2014 ble Bjørn kåret til «Årets kvinnelige talent» i mediebransjen av Medienettverket. I juryens begrunnelse heter det at hun er en «åpen og uredd, målrettet og engasjerende leder som evner å skape resultater».

Bjørn tiltrer i januar 2017.

Vibeke Fürst Haugen, direktør for Marienlystdivisjonen i NRK: 926 00 837
Camilla Bjørn, påtroppende redaktør for NRK P3: 932 61 436