Her er de nominerte til Komiprisen 2017

For første gang er det komikere utenfor hovedstaden som dominerer nominasjonslistene til Komiprisen 2017. Totalt skal det deles ut fem priser, med tre nominerte i hver kategori. Av disse er fire nominerte fra Trøndelag og fire fra Bergen. I tillegg er det nominerte fra Stavanger, Toten og Oslo.

NRK har, til tross for at det ble besluttet å ikke sende utdelingen på TV, fullført juryarbeidet for sceneforestillingene.

- I hele 2016 har komikomiteen og juryen gjort en grundig jobb med å vurdere forestillinger rundt om i hele landet. Og det er gøy å se at så mange forestillinger utenfor Oslo har falt i smak hos juryen i år. Særlig har gjengen fra Trøndelag Teater gjort inntrykk.  Både Slaget på Testiklestad og Juleevangeliet – the smash hit musikal har blitt nominerte i flere kategorier, sier Mads Tørklep, leder for komikomiteen fra NRK.

Komiscenen Latter vil ta på seg oppgaven med å arrangere en noe mindre utgave av Komiprisen 2017, den 26. april i år. Her vil kun sceneprisene deles ut, noe som betyr at TV-prisene ikke deles ut i år. Hva som skjer med Komiprisen neste år er fortsatt ikke avklart. Her er årets nominasjoner:

Beste sceneforestilling

"Juleevangeliet – The smash hit musical!"

Trøndelag Teater – Kristian Seltun

Regi Mads Bones

Manus Mads Bones og Olve Løseth, Kyrre Havdal

"Slaget på Testiklestad – making Trøndelag teit again"