Her er Audi e-tron GT concept

Audi e-tron GT concept, som ble vist frem på Los Angeles Auto Show onsdag, er en fullblods elektrisk sportsbil som planlegges i produksjon om to år.

Audi e-tron GT concept blir den tredje elbilen til Audi etter e-tron SUV, som allerede er på markedet, og e-tron Sportback som kommer i 2019. Konseptbilen som nå vises frem i Los Angeles har quattro firehjulsdrift og 434 kW (590 hestekrefter). 0-100 km/t skal gjøres unna på 3,5 sekunder og topphastigheten er begrenset til 240 km/t. Dette er altså en fullblods sportsbil, og den er utslippsfri!

Audi Sport skal ha ansvaret for å utvikle bilen til en produksjonsmodell.

En ekte Gran Turismo
Dette er en klassisk «Gran Turismo» som er lav, bred og lang. 4,96 meter lang, 1,96 meter bred og 1,38 meter høy. Lettvektmaterialer som karbonfiber, aluminium og stål gjør vekten lav, og hele konseptet er laget i tett samarbeid med Porsche. Men misforstå ikke; bilen er proppet med Audis DNA.

Designet er typisk Audi, og det flate gulvet – som er uvanlig for elbiler – gjør at tyngdepunktet blir lavt og kjøreegenskapene gode. Bilen har også lav luftmotstand, noe som er viktig for både ytelse og rekkevidde. Designet ellers er muskuløst med flere viktige luftinntak, og konseptbilen er utstyrt med 22 tommers felger. Fargen på konseptbilen er også ny, heter «kinetic dust» og likner på titan.

Fire dører og fire seter
Innvendig er det god plass til fire personer, og instrumentpanelet har fått en utforming så det ser ut som det svever foran sjåføren. Seter inspirert av motorsport med god sidestøtte, skal sørge for den beste kjøreopplevelsen.

I konseptbilen er det brukt bærekraftige materialer, og ingen produkter fra dyr. Seteputene, for eksempel, kommer fra resirkulerte materialer. Til og med teppet på gulvet er laget av bærekraftige materialer og resirkulerte gamle fiskegarn. Bagasjerommet er på opptil 450 liter, og takket være mangelen på en konvensjonell forbrenningsmotor er det også et bagasjerom på 100 liter under panseret.

590 hestekrefter
434 kilowatt eller 590 hestekrefter er den imponerende ytelsen, takket være to elektriske motorer – en på forakselen og en på bakakselen. Bilen har elektrisk quattro, som er raskere enn de mer tradisjonelle mekaniske systemene.

Akselerasjonen fra 0 til 100 km/t gjøres unna på 3,5 sekunder, og 0 til 200 km/t på rett over 12 sekunder. Takket være et sofistikert system for kjøling kan man gjøre denne øvelsen gang etter gang, noe ikke alle konkurrenter kan matche.

Rekkevidde på 400 kilometer
Rekkevidden på Audi e-tron GT concept er 400 kilometer takket være batteripakken på 90 kWh, som ligger i gulvet på bilen.

Regenerering av energi øker rekkevidden med opptil 30 prosent på Audis elbiler. I Audi e-tron GT concept hjelper bilen deg til å kjøre økonomisk og regenerere energi, og 90% av all bremseenergi vil komme fra de to elmotorene – før de keramiske bremsene slår inn.

800 volts ladesystem
Batteriet på Audi e-tron GT concept kan bli ladet på forskjellige måter: Ved å bruke en kabel eller med induksjonslading. Med ladekabel kan man ha en ladetid på opptil 80 prosent batterikapasitet på 20 minutter, noe som gir en rekkevidde på nye 320 kilometer.

Audi e-tron GT concept er den tredje elbilen fra Audi. Frem til og med 2025 skal Audi tilby 12 forskjellige elbilmodeller til sine viktigste markeder i verden, og da vil rundt 1/3 del av alle Audi’ene som selges være elektriske.

Link til flere bilder