Her er årets Circle K-talenter

Geografisk sett holder de til fra Tvedestrand i sør til Alta i nord. Aldersmessig er spennet fra 21 til 40 år. Og ni av de ti avgangsstudentene fra det krevende talentprogrammet til Circle K Norge er kvinner.

CIRCLE K-TALENTER 2018: Bak fra venstre; Naveed Khalid Mahmood – Circle K Kolbotn, Hanne Larsen – Circle K Fiane, Anita Berge – Circle K Ølensvåg. Foran fra venstre; Malin Haugen – Circle K Bagn, Renate Alphous – Circle K Alta, Karoline Star – Circle K Vestby, Barbro Lien – Circle K Nardo, Aina Javed Akhtar – Circle K Dal, Solveig Montgomery – Circle K Ålgård og Karoline Steiro – Circle K Sortland. Foto: Kilian Munch

– Vi er stolte av årets kull med svært talentfulle, positive og engasjerte medarbeidere. Med alt de har lært de siste to årene er jeg ikke i tvil om at de har en lysende fremtid hos oss, sier Lene Foldvik, ansvarlig for opplæring i Circle K Norge.

Hver av de ti talentene har sin egen historie, en egen vei de har gått for å komme dit de er nå. Felles for alle er at de har jobbet seg opp i Circle K Norge, ofte fra vikar- eller deltidsstilling på stasjon.

Karoline (23) tok ekstravakter på stasjon fordi hun ikke kunne bestemme seg for hva hun ville studere. Malin (21) ble headhuntet på Nille. Naveed (28) kunne ikke norsk og fikk prøve seg på stasjon som del av et NAV-tiltak. Aina (28) tok nattevakter mens hun håpet på heltidsansettelse. Renate (40) startet som tilkallingsvikar og fikk stadig mer ansvar.

Barbro (25) fikk stasjonsjobb på 18-årsdagen. Solveig (30) jobbet på stasjon ved siden av skolegang for å ha råd til å bo på hybel. Karoline (24) tok alle vakter hun kunne få, men trodde aldri hun selv skulle bli leder. Hanne (32) trengte jobb etter at foreldrepermisjonen gikk ut. Anita (34) skulle bli sykepleier, men savnet stasjonslivet fra oppveksten.

Sju av ti talenter blir værende
Daværende Statoil Norge startet opp talentprogrammet i 2004, og siden den gang har det toårige programmet gradvis vokst til å bli en essensiell del av Circle Ks arbeid med medarbeiderutvikling. Nesten 7 av 10 medarbeidere som har vært igjennom programmet jobber fremdeles i selskapet i dag.

– Over to år har talentene lært alt om stasjonsøkonomi, personaladministrasjon og salgsledelse. Utdanningen er lagt opp med både teoretisk innføring og praktiske demonstrasjoner, sier Foldvik.

Hun forteller at stasjoner som drives av tidligere deltakere på talentprogrammet jevnt over gjør det bedre enn andre stasjoner i Circle K.

– Vi ser at dette har en positiv smitteeffekt, der de ansatte på «talentstasjonene» scorer høyt på trivsel og engasjement. Disse stasjonene ligger som regel også blant de beste når det kommer til mersalg og ulike salgskampanjer, sier Foldvik.