Her blir det stjålet flest sykler

Det oppfordres til å bruke mer sykkel i hverdagen, men samtidig er det ikke god og sikker nok sykkelparkering. - Vi kan ikke risikere at folk ikke sykler i frykt for å få sykkelen frastjålet, sier kommunikasjonsrådgiver i NAF Nils Sødal.
OSLO: Byen med flest sykkeltyverier. - Det bør tilrettelegges slik at det blir tryggere for syklistene, sier Nils Sødal fra NAF. Foto: NAF

Vi har fått en bydelsinndeling over hvor det stjeles flest sykler fra politiet. Tallene kan illustrere hvilke områder det bør tilrettelegges med flere og trygge sykkelparkeringer.

Sykler for 69 millioner kroner ble stjålet i fjor, viser tall fra Finans Norge. I tillegg er det store mørketall. — Det vil si at det forsvinner flere sykler i timen, døgnet rundt, året rundt, sier Arne Voll, kommunikasjonssjef i Gjensidige.

I 2016 ble 8901 sykkeltyverier anmeldt til politiet i Oslo, Bergen, Stavanger, Trondheim, Drammen og Troms. Men ikke alle tyverier blir anmeldt.

— Mange sykler har lavere verdi, og på grunn av egenandelen når de skal erstattes, er det nok mange som ikke melder fra om tyveriene, sier Voll.

Oslo verst

I 2016 ble det anmeldt tyveri av 5319 sykler i Oslo, 1102 i Trondheim, 1010 i Stavanger, 986 i Bergen, 247 i Troms og 237 i Drammen ifølge politidistriktene i landet. Se oversikt i tabeller nederst i saken på naf.no.

— Oslo er definitivt byen hvor flest tyverier blir meldt, sier Voll.

Interessant i Oslo er den store forskjellen fra bydel til bydel. I St.Hanshaugen og Grünerløkka blir det konsekvent stjålet flest sykler - mot færrest antall tyverier på Stovner og Grorud.

Hvor skal man gjøre av sykkelen?

Det oppfordres til å benytte sykkel mer i hverdagen, men samtidig er det ikke god og sikker nok sykkelparkering i sentrum og ved togstasjoner. — Det tryggeste er å ha en bod eller et hus å parkere sykkelen i, sier Voll. I følge politiet er de fleste anmeldelsene knyttet til nettopp bysentrum og stasjoner.

Hvor blir det av sykkelparkeringene?

Vi kan ikke risikere nå at folk ikke bruker sykkelen i frykt for å få den stjålet.

— Norge er kanskje et av landene i verden med de dyreste syklene. I dag er det ikke uvanlig at enkelte investerer i sykler som koster fra 30 000 kroner og oppover. I tillegg er det blitt svært populært med elsykler, ofte på flere titalls tusen kroner. For de ekstra dyre syklene anbefaler vi at det tegnes en egen verdigjenstandforsikring, sier Voll.

Uavhengig av verdi på sykkelen er det viktig å sikre de med en god lås, gjerne to. Unngå å parkere den i smug og mørke gater. — Er sykkelen sikret på en god måte er det stor sannsynlighet for at tyven lar din være i fred, og velg en god sykkellås, avslutter Voll.

Tips for å gjøre det vanskelig å stjele sykkelen

• Velg en god sykkellås, og bruk gjerne to stykker. Les vår sykkellåstest for tips.
  • Lås sykkelramme og bakhjul til et sykkelstativ eller en solid stolpe.
  • Ikke la sykkelen stå ute om natten.
  • Parker sykkelen på godt synlige steder der mange mennesker ferdes.
  • Ta med deg setet eller andre løse deler.
  • Registrer sykkelen i Falck sykkelregister.
  • Ved spesielt dyre sykler anbefaler Arne Voll å tegne en egen verdigjenstandforsikring

Tabeller over hvor det stjeles flest sykler i de ulike byene etter tall fra politiet ser du i saken på naf.no.