Henriette og John leder Amanda-festen på TV 2

Henriette Steenstrup og John Brungot skal sammen lede TV 2-sendingen fra norsk films store festaften, Amandaprisutdelingen i Haugesund, lørdag 18. august. - Jeg gleder meg til å få være med å drysse stjernestøv over en hardtarbeidende bransje, sier Henriette Steenstrup.

LEDER FILMFESTEN: Henriette Steenstrup og John Brungot. Foto: John Andresen/TV 2

Programlederduoen har vært venner i en årrekke, og har tidligere jobbet sammen i TV 2-produksjoner som «Torsdag kveld fra Nydalen», «En god nummer to» og «Nårje». Sammen er de også aktuelle med sceneshowet «Åpent forhold». Og nå skal de to skuespillerne, humoristene og programlederne altså lede sendingen når de 20 Amandaprisene skal deles ut i Haugesund.

- Haugesunds store filmfestival har alltid hatt et drag av glam og ikke minst show over seg. I den uken festivalen pågår, risikerer du å støte på Liv Ullmann, Kristoffer Joner og Aksel Hennie på samme gatehjørne. Jeg var første gang på filmfestivalen i fjor, og nølte ikke et nanosekund da jeg ble spurt om å lede programmet sammen med min gode venninne Henriette. Amanda er der de beste av de beste havner - og så vi som skal få lov til å lede den kvelden da, sier John Brungot.

Både Brungot og Steenstrup har medvirket i norske filmer. Henriette er den av de to som har flest filmroller - i hele 18 filmer - også filmer som har vunnet Amanda-priser, deriblant «Budbringeren», «Få meg på, for faen!» og «Som du ser meg», som alle tok hjem den gjeve «Beste norske kinofilm»-prisen.

Nå gleder hun seg til å «drysse stjernestøv over en hardtarbeidende bransje», og lover selv også å bidra med en god dose «glam» på den store kvelden.

- Det skal i hvert fall ikke stå på kjoler. Men mest av alt handler dette om de nominerte som skal hylles og gjøres stas på, sier hun.

- Ja, jeg tror at samtlige som lager norsk film har en drøm om å gå på den røde løperen i Haugesund. Selv om det kanskje er vanskelig å måle film opp mot hverandre, så er det en hyggelig bekreftelse å få anerkjennelse fra en jury og kinopublikummet, sier John.

- Hva er deres tanker om norsk film anno 2018?

- Filmåret 2018 har vært mangfoldig og bydd på noe for enhver smak. Det blir spennende å se hvem som stikker av med Amanda-statuettene 18. august, sier John.

- Jeg har trua på norsk film. Det er bredt nå, en stund var det mye krigsfilm og helte-epos men nå fins alt fra katastrofejordskjelvfilmer til smalere annerledesfinansierte dramafilmer til brede komedier, mener Henriette.

Amandaprisutdelingen er blitt sendt på TV 2 siden 2006. Tidligere denne uka ble det kjent at årets show blir det siste på TV 2.

- Det er utrolig hyggelig at når det nå er siste gang TV 2 skal lage Amanda-fest, så skal vi gjøre det til gangs! Det blir en kveld som man ikke kommer til å glemme, lover John Brungot.

Den nasjonale filmprisen Amanda deles ut i 20 ulike kategorier lørdag 18. august i Haugesund. Amandaprisutdelingen sendes på TV 2 samme dag og produseres av Rubicon TV. Amanda er en del av Den norske filmfestivalen som finner sted 18.–24. august 2018. Filmene som vurderes skal ha hatt premiere på norske kinoer i perioden 1. juli 2017 til 30. juni 2018. Nominasjonene offentliggjøres på en pressekonferanse 20. juni.

Håvard SolemPR- og medierådgiver

Pressekontakt for Idol, Amanda, Otto har fått nok

934 35 922hvl@tv2.no

Slik blir julen på TV 2 og TV 2 Sumo12.11.2018 14:31Pressemelding

TV 2 starter nedtellingen til jul med flere julekalendere; «Tinkas juleeventyr» som er god underholdning for hele familien, og to eldre julekalender-klassikere. Hele desembermåned er fylt med underholdning med inspirasjon til juleforberedelsene, julekonserter og juleaksjoner. På sendeplanen står også flere filmklassikere som hører julen til, julehumor, romjulskrim og mye mer. Her presenteres noe av det TV 2-seerne kan vente seg i desembermåned!