Norges FotballforbundNorges Fotballforbund

Henke & Zucca Summer Classic 2018

NHL-stjernene Henrik Lundqvist og Mats Zuccarello inviterer til tidenes hockeyfest på Ullevaal Stadion lørdag 11. august 2018.

Etter fire år med "Zuccarello All Star Game" i Stavanger utvides konseptet, og arrangementet flyttes til hovedstaden og storstuen Ullevaal Stadion med plass til 25 000 tilskuere. Zuccarello får med seg superstjernen og New York Rangers-lagkamerat, Henrik Lundqvist. Lundqvist og Zuccarello vil lede hvert sitt lag med NHL-stjerner på islagte Ullevaal neste sommer.

- Da vi skjønte hvor stort dette arrangementet kunne bli, var vi ikke i tvil om at vi trengte en stor stjerne som kunne hjelpe Mats med å bidra til arrangementet. Da Henke sa ja til å være med endret vi navnet fra "Zuccarello All Star Game" til "Henke & Zucca Summer Classic 2018", sier Kevin Skabo, som både er manager for Mats Zuccarello og ansvarlig for neste års store begivenhet på Ullevaal Stadion.

Right To Play er veldedighetspartner som før. I løpet av de siste fire årene har "Zuccarello All Star Game" samlet inn nærmere seks millioner til Right To Play sitt viktige arbeid verden over. Right To Play er en utøverdrevet, internasjonal, humanitær organisasjon som bruker lek og idrett som en arena for utvikling av barn og unge i verdens mest vanskeligstilte områder.

Realiserer Ullevaal-drøm

- En av mine store drømmer som liten var å spille fotball foran et fullsatt Ullevaal Stadion. Den drømmen la jeg på is da jeg begynte å satse for fullt på ishockey, og nettopp derfor er det så sprøtt å tenke på at jeg neste sommer skal spille hockey foran et forhåpentligvis fullsatt Ullevaal, sier Mats Zuccarello, som er overveldet over å få med Henrik Lundqvist på laget.

- Jeg er veldig takknemlig for at Henke og jeg sammen skal arrangere Summer Classic neste år. Henke er en fantastisk lagspiller og venn, og med han på laget er jeg sikker på at det blir mye enklere å samle noe av de beste spillerne NHL har å by på, sier Zuccarello, og legger til:

- Jeg håper og tror at hele konseptet med "Summer Classic 2018" vil bidra til å fronte og løfte norsk ishockey enda mer, og ikke minst rekruttere flere unger til sporten.

- Viktig med «charity»

- Jeg deltok i fjorårets "Zuccarello All Star Game" i Stavanger, og ble veldig positivt overrasket over hvor proft arrangementet var. Da Zucca spurte om jeg hadde lyst å være med og arrangere neste års "happening" på Ullevaal Stadion, var det ingen tvil om at det bare var å takke ja, sier Henrik Lundqvist, som har et ønske om å bringe noen av de største hockeystjernene til Oslo.

- Forhåpentligvis kan Zucca og jeg klare å samle noen store navn fra NHL, slik at vi kan skape en stor og historisk ishockey-fest for hele det skandinaviske markedet. En hockeymatch ute på Ullevaal Stadion midt på sommeren er noe helt unikt, spesielt dersom den fylles med 25.000 glade hockeyfans.

Den svenske superstjernen er i likhet med Zuccarello opptatt av veldedighet.

- I USA er "charity" veldig stort, og det er alltid viktig å bidra til fellesskapet. Dette er en av grunnen til at både Zucca og jeg har startet våre egne veldedige stiftelser, og at vi arrangerer Summer Classic sammen. Vi synes det er viktig å bruke våre egne merkevarer til å skape gleder for andre, sier Lundqvist.

Familievennlig

Lundqvist og Zuccarello er opptatt av en familievennlig profil på arrangementet, og billetter for barn koster 100 kroner på VG og Bendit tribunen, og 200 kroner for voksne.

Totalt blir det lagt ut 25 000 billetter for salg. Billettsalget til «Summer Classic 2018» starter i morgen fredag kl 09:00 hos Ticketmaster:

Klikk her for å gå til billettsalget

For mer informasjon:

Kevin Skabo, mobil 900 29 171

Fakta om Right To Play

Right To Play er en utøverdrevet, internasjonal, humanitær organisasjon som bruker lek og idrett som en arena for utvikling av barn og unge i verdens mest vanskeligstilte områder. Organisasjonen ble etablert 29. november  2000 i forlengelsen av Olympic Aid og ledes internasjonalt den tidligere skøyteløperen, norske Johann Olav Koss.

Henrik Lundqvist

• Keeper for New York Rangers fra 2005

• Spilt totalt 870 NHL-kamper for New York Rangers (grunnspill og sluttspill)

• Verdensmester og olympisk mester for Sverige

• Kåret til beste målvakt i NHL i 2012

• Eneste målvakt i NHLs historie til å vinne 30 kamper i hver av sine første sju sesonger

• Første NHL-målvakt til å innlede sin karriere med 11 sesonger på rad med 20 seire

• Eneste målvakt i NHLs historie til å vinne 30 kamper i alle hans fullspilte sesonger

• Flest seire av en New York Rangers-målvakt – 405

• Raskeste målvakt i NHLs historie til å vinne 400 kamper

• Flest seire av en europeisk målvakt i NHLs historie

• Vinner av Steven McDonald Extra Effort Award 2006

• 7 x New York Rangers MVP

• Tatt ut til NHL All Star Game i 2009, 2011 og 2012

The Henrik Lundqvist Foundation

Gjennom sitt innsamlingsarbeid og sin oppsøkende virksomhet i samfunnet, bestreber Henrik Lundkvist-stiftelsen seg på å skape positiv endring i livene til barn og voksne verden over, gjennom utdanning og helsetilbud.

Mats Zuccarello

• Right wing for New York Rangers fra
     2010 til 2012 og 2013 til -

• Spilt 443 NHL-kamper for New York Rangers
    (grunnspill og sluttspill kombinert)

• 97 mål og 196 assist i NHL; totalt 293 poeng
    (grunnspill og sluttspill kombinert)

• Vinner av Steven McDonald Extra Effort Award 2014
    2016, 2017

• Bill Masterton Memorial Trophy (nominasjon 2016)

• Flest mål av en norsk spiller på én sesong – 26 (2015/16-sesongen)

• Flest målpoeng av en norsk spiller på én sesong: 61 - (2015/16-sesongen)

• Eneste nordmann som har spilt og scoret i en Stanley Cup Finale-kamp

Zuccarellostiftelsen

Zuccarellostiftelsen hjelper barn og unge inn i idretten og til fysisk aktivitet gjennom å bringe gjennomføringskraft til utvalgte prosjekter, støtte opp om lokale ildsjeler og samarbeide med idretten så flere kan komme med.

Zuccarellostiftelsen er et personlig initiativ fra Mats Zuccarello som nå, samtidig som han er en av verdens fremste idrettsutøvere, vil bruke sitt navn og sitt engasjement til å hjelpe barn og unge så de selv kan få oppleve den samme idrettsgleden som Mats setter så høyt. Idretten skal være for alle.

Ambisjonen er like enkel som den er ambisiøs; ingen barn og unge i Norge skal behøve å bli stående igjen på sidelinjen.