Hengekøye er sommerens store friluftstrend

Henger du med? Da har du kanskje fått med deg at hengekøyer blir stadig mer populært, og ifølge utsalgsstedene er trenden økende.
HENGER MED: Sjansen er stor for at du vil se flere hengekøyer i naturen i sommer. Det er nemlig sommerens store trend. FOTO: Synne Kvam

Gjennom de to siste årene har hengekøyer blitt et stadig mer populært alternativ for de som liker å overnatte ute, og det ser ut til at trenden er økende. Sport 1-gruppen forteller at salget har «eksplodert» i år og Gresvig, selskapet bak G-sport, G-max og Intersport, merker også en økende trend.

– Jeg kan bekrefte at hengekøyer har kraftig vekst hos oss, spesielt de to siste sesongene, og trenden er økende, sier Fredrik Ljunggren, kategorisjef for Jakt, Fiske og Friluft hos Gresvig.

Friluftsliv i nærområdet

Lasse Heimdal, generalsekretær i Norsk Friluftsliv, har sine tanker om hvorfor hengekøyer har blitt så trendy.

– Vi ser at stadig flere ønsker det enkle friluftslivet. En hengekøye er enkel å bære med og henge opp, alt du trenger er et par trær. I hverdagen er vi så vant med komfort, og de enkle opplevelsene i naturen blir derfor en luksus. Tenk så deilig å bytte ut skjermen med en stjernehimmel for en kveld.

Paraplyorganisasjonen Norsk Friluftsliv jobber for et allsidig og enkelt friluftsliv, og ønsker den nye friluftstrenden velkommen.

– Du trenger ikke reise langt for gode friluftsopplevelser, små turer i nærmiljøet kan gi minst like stor glede, og hengekøya kan være et fint påskudd for å komme seg ut. Hvorfor ikke ta en natt i naturen, midt i uka? sier han.

Fredrik Ljunggren i Gresvig, tror hengekøyer kan fungere som en introduksjon til friluftsliv

– De brukes ofte veldig bynært, i hagen hjemme, på hytta og lignende plasser, sier han.

Tar ikke over for telt

Det ser derimot ikke ut til at hengekøya tar over for det gode gamle teltet, men i stedet brukes som et supplement. Både Sport 1 og Gresvig avviser spørsmål på om det er nedgang i salg av telt, og rapporterer om salgsvekst også her.

– Vi tror at teltbrukere velger hengekøye innimellom på kortere turer og ved pent vær. En hengekøye i seg beskytter deg tross alt ikke mot de samme elementene som et telt gjør. Velger du å kombinere hengekøyen med en presenning og et myggnett nærmer vi oss litt, sier Fredrik Ljunggren, i Gresvig.

Heimdal er ikke overrasket over at overnatting i naturen blir stadig mer populært.

– Det at stadig velger å sove ute, er en trend vi har sett siden 2015. Dette er flott utvikling, som vi håper vil fortsette, avslutter Heimdal.

Tips til overnattingstur med hengekøye:

-      Nå på sommeren kan det være lurt å supplere med myggnett, så du unngår å bli nattmat for mygg og knott. Mange hengekøyemodeller har tilpasset myggnett som tilleggsutstyr.

-      Selv om det er varmt ute, kan nettene være kjølige. Ta med et liggeunderlag,reinsdyrskinn eller en «underquilt», et liggeunderlag tilpasset hengekøya, for å holde varmen.

-      Dersom værmeldingen er usikker, kan du ta med en presenning og spenne den over hengekøya.

-      Husk at hengekøye egner seg bedre på lavlandet, enn på høyfjellet over tregrensa. Er det tynt med trær, kan det være vanskelig å finne en egnet overnattingsplass.

Linn Elise Jakhelln
Kommunikasjonsrådgiver i Norsk Friluftsliv
Tlf: 45213472
E-post: linn@norskfriluftsliv.no

KONKURRERER IKKE: Hengekøyen ser ikke ut til å ta over for teltet, men er snarere et supplement, forteller Fredrik Ljunggren i Gresvig. FOTO: Synne Kvam

Christian Krohgs gate 10

Norsk Friluftsliv er fellesorganisasjonen for de 18 store friluftslivsorganisasjonene, med én million medlemskap og flere enn 5000 lag og foreninger.

Vårt oppdrag er å jobbe for at våre medlemsorganisasjoner er i best mulig stand til å bidra til friluftsglede for flere - oftere. Hvert år arrangerer vi Friluftslivets uke over hele landet, fra første helg i september.

Våre medlemsorganisasjoner: 4H Norge, Den Norske Turistforening, Forbundet KYSTEN, Norges Turmarsjforbund, Norges Jeger- og fiskerforbund, KFUK-KFUM-speiderne, Kristen Idrettskontakt, Norges klatreforbund, Norges orienteringsforbund, Norges Padleforbund, Norges Røde Kors, Norges speiderforbund, Skiforeningen, Syklistenes landsforening, Norsk Kennel klub, Norges Seilforbund, Det norske Skogselskap og Norges Sopp- og nyttevekstforbund.

Følg pressemeldinger fra Norsk Friluftsliv

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Friluftsliv på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk Friluftsliv