Hemsedal kåret til Norges beste 10 år på rad

I 10 år har Skiguiden i Dagens Næringsliv (DN) rangert Norges beste alpinanlegg. Hemsedal har vunnet kåringen hver gang. Skiguiden i DN trekker fram stor høydeforskjell, flott skikjøring i vakkert vinterlandskap og et godt utbygd barnetilbud. Helheten Hemsedal kan tilby er det ingen andre i Norge som kan hamle opp med, står det i DNs vurdering. Trysil kom på andreplass.

Hemsedal byr på fantastisk offpiste som er lett tilgjengelig fra heisen. Foto: Ola Matsson

Skiguiden i DN gis ut en gang i året og over 50 av landets alpinanlegg er testet. Alpin skikjøring har alltid stått sterkt i Hemsedal, og det er alltid stas å bli utropt til testvinner, mener Martin Letzter, destinasjonssjef i SkiStar Hemsedal, som eier og driver alpinanlegget i Hemsedal.

I vurderingen av Hemsedal skriver DN at «Hemsedal har vunnet DNs kåring ti år på rad. Årsaken er kort og godt at hallingdølene har gode naturgitte forutsetninger samt svenske eiere som vet hvordan et alpinanlegg skal driftes».

- Å vinne en kåring er alltid morsomt. Vi forsøker hele tiden å utvikles oss, og når vi vinner for tiende året på rad er det en fin bekreftelse på at vi gjør mye riktig, sier Letzter fornøyd.

Hemsedal kalles ofte for Skandinavias alper og er et eventyrlig flott familieanlegg. Storslåtte fjell i alle himmelretninger, bakker som svinger seg fra snaufjell og ned i glissent skogsterreng. Helt siden den første skiheisen ble bygd på 1960-tallet har bygda vært en magnet for alle som søker gode skiopplevelser. I dag har anlegget 20 heiser, 51 bakker, et flott barneområde, hytter, leiligheter og hotell av høy klasse og hele 18 spisesteder.

- Vi er et skisted for hele familien. Høyeste skikjøring er fra 1450 meter over havet med solide 850 fallhøydemeter. Du kan kjøre på ski ned fra tre vakre topper, det er terrengparker, familievennlige arenaer og på gode dager fantastisk offpiste som er tilgjengelig fra heisen. I fjor bygde vi SkiStar Lodge Hemsedal Suites, i år har vi utvidet barneområdet med ny heis og bakke. Forrige sesong fikk vi til sammen 600 centimeter snø, det håper vi på i år også. Nå gleder vi oss til vinteren, sier Letzter.

I DNs kåring kommer SkiStars andre norske destinasjon, Trysil, på andre plass. Ett poeng bak Hemsedal. I vurderingen skriver DN: «Trysil er på god vei mot sin målsetning om å bli et skisted i verdensklasse». DN trekker fram velpreparerte bakker, en terrengpark som antakelig er landets beste og flotte barneområder. «Å skli med barn rundt i Hedmarks skoger er og blir en fest. Opplevelsen forsterkes ytterligere av det svært motiverende konseptet rundt snømannen Valle».

Martin Letzter, destinasjonssjef i SkiStar Hemsedal
Mobil: (+47) 911 76 829
Mail: martin.letzter@skistar.com

I Hemsedal kjører du på ski blant vakre fjell fra 1450 meter over havet. Foto: Ola Matsson