«Heltenes kamp» - tidenes råeste landskamp på TV 2

John Arne Riise (36), Cathrine Larsåsen (30), Knut Holmann (48), Vibeke Skofterud (36), Espen Bredesen (48) og Anette Bøe (59) er klare for å forsvare de norske fargene når TV 2 i vår byr på «Heltenes kamp» - den ultimate landskampen mot svenske idrettshelter!
HELTENES KAMP: Knut Holmann (padling), Cathrine Larsåsen (stavsprang), Espen Bredesen (skihopp), Anette Bøe (langrenn/ishockey), Vibeke Skofterud (langrenn), John Arne Riise (fotball), Erik Thorstvedt (norsk programleder), Peter Jihde (svensk programleder), Patrik «Bjärred» Andersson (svensk fotballspiller), Emma Johansson (svensk syklist), Anna Lindberg (svensk stuper), Peter «Foppa» Forsberg (svensk ishockeyspiller) Josefine Öqvist (svensk fotballspiller) og Ara Abrahamian (svensk bryter). FOTO: DANIEL OHLSSON

Våre norske idrettsstjerner blir sendt ut i ekstreme forhold på øde steder under fjerne himmelstrøk, hvor de uten hjelpemidler skal finne sivilisasjon før sine svenske konkurrenter. Laget som kommer sist, må etter en utslagskonkurranse sende en deltaker hjem.

«Heltenes kamp» vinnes til slutt av den utøveren som best greier å forvalte sine ressurser, energi og vann. Den ekstreme situasjonen vil kreve sitt ytterste av idrettsheltene, og det blir en svimlende reise gjennom ulike terreng og psykiske opp- og nedturer.

«Heltenes kamp» kommer på TV 2 i løpet av våren, og er en samproduksjon med svensk TV4.

Programleder for TV 2 er Erik Thorstvedt, mens Peter Jihde er programleder for TV4 - hvor programmet har tittelen «Det största äventyret».

- Drømmeprosjekt

- Av og til har du flaks og ramler borti drømmeprosjekter som har alt. Det å få besøke steder du ellers aldri ville kommet til, og det å bo flere uker i telt i villmarka på andre kontinenter, ser jeg mer på som et eventyr enn som en jobb, sier Thorstvedt, som selv spilte landskamper mot Sverige som aktiv fotballspiller.

Erik mener at landskamp-elementet gir realityserien en ekstra dimensjon.

- Jeg er veldig glad i svensker, og har til og med spilt en sesong i IFK Göteborg. Men det er nå en gang sånn at det er superstas å slå svenskene. Forholdet mellom disse naboene får ut det aller beste hos norske utøvere, og slik er det også andre veien, sier programlederen.

Sterk svensk motstand

Det svenske laget består av ishockeylegenden Peter «Foppa» Forsberg (43), stuperen Anna Lindberg (35), bryteren Ara Abrahamian (41), fotballspilleren Patrik «Bjärred» Andersson (45), syklist Emma Johansson (33) og fotballspiller Josefine Öqvist (33).

Programleder Thorstvedt har stor tro på at den norske gjengen kan bite godt fra seg mot det svenske laget.

- Alle er motiverte, og innstilte på å gi alt. Dette er jo både en landskamp og en individuell konkurranse, så her må en kombinere godt lagarbeid og gode personlige ferdigheter for å gå helt til topps, mener han.

- Få fotballbaner i skogen

Og deltakerne er spente. John Arne Riise innrømmer at det er så som så med villmarkserfaringen.

- Villmarkserfaringen er veldig liten. Det er veldig få fotballbaner i skogen. Men jeg liker en god utfordring, og når jeg får muligheten til å møte og konkurrere sammen med noen av de største idrettsprofilene i Sverige og Norge, kunne jeg ikke si nei, sier mannen med flest A-landskamper i fotball for Norge.

Vil savne familien

Riise tror at det blir tøft å være så lenge borte fra familien.

- Jeg er vant til å ha daglig kontakt, og det får jeg ikke nå. Det kommer jeg til å slite med, sier han.

Stavhopper Cathrine Larsåsen tror også det blir utfordrende med langvarig fravær fra familien.

- Det å være borte fra min sønn på snart to år blir nok den største utfordringen for meg. Selv om jeg vet at han kommer til å ha det fint og få supermye kvalitetstid med sin far, blir det likevel tøft å skulle savne han. Familien min kommer alltid i første rekke, derfor er det litt merkelig å skulle dra fra dem over lengre tid. Men, jeg reiser i deres ånd, og håper de kan være min styrke på veien, sier hun.

Nytt, ukjent og krevende

Larsåsen innrømmer likevel at hun elsker nye utfordringer.

- Jeg ser mest frem til å oppleve noe nytt og bli presset ut i noen ukjente situasjoner. For meg handler turen om å lære mer, finne nye sider ved meg selv samt bli kjent med ny kultur og spennende mennesker, forteller Cathrine.

Tidligere langrennsløper og ishockeyspiller Anette Bøe ser frem til å lære å overleve i ekstreme forhold.

- Jeg har aldri vært i en slik situasjon før under slike forhold, så det blir spennende å teste seg selv. Spørsmålet er hvordan kroppen vil reagere med lite føde og lite søvn i ekstreme situasjoner, sier Bøe.

En som imidlertid har en del erfaring fra villmarken er padleren Knut Holmann.

- Av større turer har jeg padlet en treukers tur på Thelon River i Canada og krysset Grønland på ski. Ellers liker jeg jakt, fiske og friluftsliv generelt, og bruker en del tid på det. Jeg tror jeg kan få oppleve noen spennende reisedestinasjoner i så måte ved å delta, forteller han.

«Heltenes kamp» har premiere på TV 2 i april.

Håvard SolemKommunikasjonsrådgiver Hver gang vi møtes, Best av de beste, God kveld Norge, Idol, Iskrigerne, Live på direkten, Matkontrollen, Petter uteligger, TV 2 hjelper deg.

Tel:934 35 922 / 55 90 80 28hvl@tv2.no