Helt texas for Tex Willer!

Egmont trykker 127 000 Tex Willer-tegneserier i året. Og i 2019 kommer det hele 27 utgivelser om denne cowboy-helten. For første gang kan fansen få Tex Willer-magasinet rett i postkassa.

Ikke bare trekker han raskest, det er vel neppe noen westernhelt som har holdt det gående lenger enn ham og fremdeles er «still going». Helt siden 1971 har rangeren og navajo-lederen hatt sitt trofaste publikum her til lands.

– At vi trykker 127.000 Tex Willer-blader i året, er egentlig helt Texas. Et passende uttrykk når vi snakker om western-litteratur, sier redaksjonssjef Tormod Løkling.

Denne sjangeren har til tider vært voldsomt populær i Norge, med Morgan Kane og det sjekkhefte-formede «Præriebladet» som to av de fremste eksponentene.

– Det morsomme og interessante er at Morgan Kane var norsk og Tex Willer er italiensk. Vi her i Europa har altså et sterkt behov for å drømme oss bort til det barske ville vesten. En drøm som stadig er høyst levende i en kiosk nær deg, året rundt, fortsetter Løkling.

Inspirert av John Wayne

– Tex Willer kan minne om tv-serien Kruttrøyk og alle filmene av John Wayne og er nok lest av folk som digger denne formen for western-serier, sier Ivan Pedersen, som jobber med Tex Willer-bladene til daglig.

I følge Pedersen er Tex Willer serier for dem som digger alt som har colt og hest mellom permene.

Første kvinnelige Tex-skaper
Det er over 10 kunstnere som tegner fast på Tex Willer-serien som har sin opprinnelse i Italia, der første utgivelse kom i 1949. Fra og med 2013 ble for første gang en kvinnelig serieskaper, Laura Zuccheri, ansatt til å tegne Tex Willer-seriene.

Hun gjestet Raptus-festivalen i fjor og vi håper å se hennes serier på trykk i Tex Willer-porteføljen i løpet av nærmeste fremtid.

I den norske Tex Willer-porteføljen finner vi hele fire serier. Tex Willer-magasinet, Tex Upublisert, Tex i farger og Maxi Tex.

Neste nummer av Tex Willer magasinet kommer ut 8 mars, og er for første gang i farger!

For mer informasjon ta kontakt med redaksjonssjef Tormod Løkling på mail: tormod.løkling@egmont.comeller mobil: 99354564

Vinnerne av Egmonts tegneseriekonkurranse er ....19.3.2019 08:39:45 CETPressemelding

– Selv om semifinaleheatet inneholdt hele 15 serier, så visste vi nok før den siste avstemningen hvem som kom til å stikke av med seieren. Det ville vært bortimot straffbart å ikke la Elise Syvertsen og hennes poetiske, men såre oppvekstskildring «Spike» vinne, sier redaksjonssjef Tormod Løkling. Dermed gikk førsteplassen til nettopp Elise Syvertsen som med sitt bidrag «Spike» tildeles hele 50 000 kroner!