Helseutgiftene har økt med 14,8 milliarder

Helseutgiftene for 2018, som ble kunngjort av SSB i dag, er anslått til hele 360 milliarder, eller 67 770 pr innbygger. Dette er en økning på 14,8 milliarder fra året før. - Viser at regjeringen ikke har kontroll på helseutviklingen, mener Lasse Heimdal, generalsekretær i Norsk Friluftsliv.
MÅ FOREBYGGE: Dagens nye helsetall viser at det trengs en massiv satsing på forebygging, mener Norsk Friluftsliv. Foto: Linn Elise Jakhelln

SSB la i dag ut sitt årlige helseregnskap med nøkkeltall for helseutgifter i Norge. Tallene viser også at kostnadsveksten etter 2013 er på 85,7 milliarder, eller 13 786 kroner pr innbygger.

- Dette er svært bekymringsfullt, og viser at regjeringen ikke har kontroll på helseutviklingen. Det må satses massivt på forebygging, mener Lasse Heimdal, generalsekretær i Norsk Friluftsliv.

Fra før vet vi at en vesentlig del av helseutgiftene skyldes livsstil, det vil si lidelser som i hovedsak kan unngås. Og kostnadene ved forebygging er dramatisk mye lavere enn kostnader ved reparasjon. I tillegg kommer gevinsten ved bedre livskvalitet og flere gode leveår for svært mange mennesker.

- Norsk Friluftsliv er svært engasjert i folkehelsespørsmål fordi friluftsliv er Norges største fritidsaktivitet og en viktig kilde til fysisk og psykisk helse, uttaler Heimdal.

- Årsakene til uhelse er sammensatte, og handler i stor grad om levekår, inntekt og utdanning. Men vi ser også at en mer aktive mennesker høster store helsegevinster, og blir mer motivert til å ta fatt i andre livsutfordringer. Tilrettelegging for lavterskel aktivitet i grønne omgivelser i nærmiljøet er svært effektivt og i denne sammenheng utrolig billig. Et bedre samarbeid mellom myndigheter og lokal frivillighet, for eksempel i form at et lokalt aktivitetsråd, bedre arealplanlegging og bedre tilrettelegging for å gå og sykle er blant tiltakene som kan kutte helseutgiftene betydelig, hevder Lasse Heimdal i Norsk Friluftsliv.

Kilde: https://www.ssb.no/nasjonalregnskap-og-konjunkturer/statistikker/helsesat/aar

Christian Krohgs gate 10

Norsk Friluftsliv er fellesorganisasjonen for de 18 store friluftslivsorganisasjonene, med én million medlemskap og flere enn 5000 lag og foreninger.

Vårt oppdrag er å jobbe for at våre medlemsorganisasjoner er i best mulig stand til å bidra til friluftsglede for flere - oftere. Hvert år arrangerer vi Friluftslivets uke over hele landet, fra første helg i september.

Våre medlemsorganisasjoner: 4H Norge, Den Norske Turistforening, Forbundet KYSTEN, Norges Turmarsjforbund, Norges Jeger- og fiskerforbund, KFUK-KFUM-speiderne, Kristen Idrettskontakt, Norges klatreforbund, Norges orienteringsforbund, Norges Padleforbund, Norges Røde Kors, Norges speiderforbund, Skiforeningen, Syklistenes landsforening, Norsk Kennel klub, Norges Seilforbund, Det norske Skogselskap og Norges Sopp- og nyttevekstforbund.

Følg pressemeldinger fra Norsk Friluftsliv

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Friluftsliv på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk Friluftsliv