Helsetjenesteaksjonen

Helsetjenesteaksjonen: Behov for tillitsreform i offentlig sektor

Styringen av helsetjenesten og andre offentlige tjenester har de senere årene blitt preget av svekket tillit mellom fagfolk og ledelse og detaljerte rapporteringskrav som går på bekostning av kvaliteten i arbeidet.

Dette påpeker Helsetjenesteaksjonens nestleder Heidi Haukelien, som debatterer behovet for tillitsreform i offentlig sektor under Arendalsuka onsdag. I debatten i Arendal kino, som arrangeres av Aust-Agder legeforening, Parat og Pensjonistpartiet, påpeker Haukelien at systemet med «mål- og resultatstyring», også kalt «New Public Management», er blitt en alvorlig trussel mot den norske velferdsstaten. Denne måten å styre på fører til enorm sløsing, fordi ressursene brukes på administrasjon og rapportering i stedet for på å gi gode tjenester til pasientene.

Flere og flere ser problemet, men politikerne virker maktesløse og lar seg styre av byråkratiet og av godt betalte konsulenter som anbefaler stadig mer av de samme dårlige løsningene. Det kan se ut til at problemet med dårlig og autoritær ledelse av helsetjenesten vil fortsette å vokse uansett hvem som vinner høstens valg. De store partiene har vært enige om å innføre dagens system og ønsker ikke å endre det. Helsetjenesteaksjonen mener at eneste mulighet til å oppnå et bedre og mindre kostbart system, er ved at fagfolk på grunnplanet engasjerer seg og krever endring.

Om Helsetjenesteaksjonen

Helsetjenesteaksjonen
Ruseløkkveien 59

45 60 37 56http://www.helsetjenesteaksjonen.no

Helsetjenesteaksjonen ble stiftet 19. mars 2013. Tidligere har aksjonen hatt en «flat struktur» med en aksjonsgruppe bestående av 23 medlemmer og ingen mulighet for andre til å melde seg inn. I mars 2014 ble Helsetjenesteaksjonen omgjort til en medlemsorganisasjon.

Følg saker fra Helsetjenesteaksjonen

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Helsetjenesteaksjonen på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Helsetjenesteaksjonen

Grasrota mot styringseliten24.8.2017 08:00Pressemelding

Mål- og resultatstyring, «New Public Management», griper om seg i offentlig sektor. Resultatet er bl.a. tap av tillit mellom ledere og ansatte, viltvoksende byråkrati, ukontrollert utgiftsvekst og svekkelse av velferdsstaten. Politikerne må begynne å lytte til ekspertene på grasrota i stedet for konsulentene og styringseliten! Fagfolk fra ulike samfunnssektorer vil si tydelig fra før Stortingsvalget: Hvis våre offentlige fellesgoder skal bevares, må politikerne gripe roret og sørge for en kursendring.

HTA (Helsetjenesteaksjonen) lanserer debattboken «Ny helsepolitikk - det finnes løsninger»17.1.2017 12:13Pressemelding

Debattboken, redigert av Heidi Haukelien og Torgeir Bruun Wyller, utgis i disse dager av Dreyers forlag i samarbeid med Helsetjenesteaksjonen. 25 eksperter fra helsefag, juss, økonomi, samfunnsfag og forvaltning viser at det finnes alternativer til dagens helsepolitikk. De analyserer tendensene og drivkreftene i dagens helsepolitikk, og munner ut i helt konkrete forslag til endringer som politikerne kunne ha vedtatt i dag – hvis de hadde villet – og som i så fall ville ført helsetjenesten på en riktigere kurs.