«Helsesista» skal knuse tabuer på TV 2

Hele Norges helsesøster, Tale Maria Krohn Engvik, tar «Helsesista»-universet fra Snapchat til tv i serien «Helsesista» - som har premiere på TV 2 og TV 2 Sumo 1. mars.

«Helsesista»: Tale Krohn Engvik. Foto: Mastiff/TV 2

Tale Maria Krohn Engvik er helsesøsteren som bestemte seg for å si opp sin faste stilling i Oslo kommune for å nå bredere ut til ungdom på deres arena. Valget tok hun da ungdom fra hele landet uoppfordret begynte å følge Snapchat-kontoen «Helsesista» som hun benyttet i jobben sin. Med en miks av seriøs kunnskap, humor og personlighet når hun ut til opp mot 150 000 seere på Snapchat daglig. Svært mange barn og unge tar kontakt via appen, der de forteller personlige historier eller stiller spørsmål om det de lurer på.

TV-serie for og med ungdom

Nå kommer «Helsesista» også med en egen tv-serie for og med ungdom, der vanskelige og tabubelagte tema som sex, kropp, nakenbilder, selvmordstanker og kjærlighetssorg blir tatt opp på en enkel og ufarlig måte. Hver uke har hun med seg ulike ungdommer som forteller sine historier og byr på seg selv. Krohn Engvik gleder seg til å vise frem det hun har jobbet med den siste tiden.

- Det viktigste for meg er å fortsette den frivillige jobben min som helsesøster på Snapchat, men jeg er utrolig takknemlig og glad for å få muligheten til å spre mitt viktige budskap, vise hvordan jeg møter ungdom på en ny måte og nå ut til et enda større publikum gjennom tv-serien, sier Krohn Engvik.

Håper serien vil engasjere og opplyse

Programredaktør i TV 2, Jarle Nakken, mener serien tilbyr relevant og viktig underholdning for både ungdom og foreldre.

- Tale Krohn Engvik er en viktig stemme i norsk offentlighet fordi hun driver med folkeopplysning rettet mot ungdom og treffer dem på deres egen plattform Snapchat. I denne serien bryter hun tabuer og snakker om det veldig mange lurer på, men ikke tør å spørre om. Vi håper at serien vil engasjere og opplyse med innhold som oppleves ekte og tett på hverdagen til norske ungdommer, sier Nakken.

«Helsesista» har premiere på TV 2 og TV 2 Sumo 1. mars.

For intervjuforespørsler kontakt pressekontakt Siril Vatne Meling på sme@tv2.no eller tlf. 970 43 166.

Siril Vatne MelingPR- og medierådgiver

Pressekontakt for Helsesista, Korrespondentene, Åsted Norge, TV 2 hjelper deg, Helsekontrollen, Matkontrollen, Sommerhytta

970 43 166‬Siril.VatneMeling@tv2.no

«Helsesista»: Tale Krohn Engvik. Foto: Mastiff/TV 2