Helseministeren på Fagforbundets sykehuskonferanse i Bergen

9.3.2016 22:32 | Fagforbundet

Nærmere 200 sykehusledere, og medlemmer og tillitsvalgte i Fagforbundet møtes i Bergen 10.-11.mars for å diskutere framtidas sykehusorganisering. Konferansen arrangeres på Scandic Hotell Ørnen fra klokka 11.00 torsdag 10. mars. Det blir spennende politiske innledninger ved helseminister Bent Høie, helsepolitisk talsmann i Arbeiderpartiet, Torgeir Michaelsen og nestleder i Fagforbundet, Sissel M. Skoghaug.

Frykter for syke i distriktene

Fagforbundet støtter hovedmålene bak den nasjonale helse- og sykehusplanen for bedre helsetjenester til befolkninga, men er uenige i virkemidlene som presenteres. Uenigheten vil Skoghaug ta opp med helseministeren på sykehuskonferansen.

- Med nasjonal helse- og sykehusplan er Høie og regjeringen de største garantistene for økt sentralisering og privatisering av helsetjenestene i Norge, og sistnevnte er de godt i gang med allerede. Fagforbundet frykter for de som blir akutt syke i distriktene om Høies planer gjennomføres, sier Sissel M. Skoghaug.

Utdeling av arbeidsgiverpris 2016

På konferansen blir det utdeling av Arbeidsgiverprisen 2016. Prisen tildeles en arbeidsgiver som særlig har tilrettelagt for blant annet lærlinger, forbedret arbeidsmiljø, effektivitet og kvalitet, rett bruk av kompetanse, flerfaglighet og tverrfaglighet - i samarbeid med de ansatte. Utdelingen av prisen blir på Scandic Hotell Ørnen klokken 13.55 på torsdag.

Nestleder i Fagforbundet, Odd-Haldgeir Larsen, vil dele ut denne prisen.

Kjetil Vevle, informasjonsrådgiver
Telefon, 484 08 598