Legemiddelindustrien (LMI)

Helseministeren åpner Catapult Life Science

Vi inviterer til åpningen av Catapult Life Science, tirsdag 29. august kl 14, Martin Linges vei 25, Fornebu

Helseminister Bent Høie skal klippe snora til det som på mange måter har vært en missing link for nyetableringer av produksjonsbedrifter innen helseindustri i Norge.

En slik pilot er viktig å få på plass. Næringen eksporterer i dag produkter for 21,5 mrd. per år, men en betydelig eksportøkning er forventet dersom vi klarer å industrialisere den høye aktiviteten i helseforskningen.

Catapult er leddet etter forskning og før produksjon. Altså: Et selskap forsker og får resultater de ønsker å industrialisere. Men da kan de ikke gå rett til en fabrikk og få leieproduksjon, først må det testes i mindre skala for å se om det er klart til storskala. De fasilitetene har vi frem til nå manglet – og det er hva Catapult Life Science skal tilby.

Astrid Hilde Myrseth er daglig leder, og kan fortelle at cirka fem millioner kroner er så langt investert i det som er en fleksibel minifabrikk for kjemi og helse.

– Lokalene tilrettelagt for å skalere opp laboratorieaktiviteter, dvs at man kan håndtere volumer på inntil 100 liter, i tillegg til laboratorier for analyser. I fasilitetene vi har nå, kan vi skalere opp prosjekter innenfor kjemi og helseprodukter med teknisk- og matkvalitet. Vi vil i løpet av høsten tilrettelegge videre slik at vi kan få godkjennelse fra legemiddelverket for å lage aktiv farmasøytisk ingrediens, i tilfeller hvor det er et kjemisk molekyl, forteller hun.

Medvirkende under åpningen:

Helseminister Bent Høie

Trine Skei Grande, Partileder Venstre

En politiker fra AP, hvem blir klart i løpet av uken

Stein Lier Hansen, Administrerende direktør Norsk Industri

Per Morten Sandset, Viserektor Universitetet i Oslo (ansvarlig bla for innovasjon og næringsbygging)

Nils Morten Huseby, Administrerende direktør IFE ( IFE har i dag en betydelig rolle i produksjon av legemidler, bla annet for Algeta/Bayer)

Bjørn Fuglaas, Administrerende direktør GE Healthcare AS

Program:

13:30

Registrering og kaffe

14:00

Velkommen, ved Astrid Hilde Myrset

14:05

Catapult Life Science – Historien bak og status i dag, ved gründerne Arne Aabye, GE Healthcare, Erik Agner, Polypure, Kristin Schoultz, Folkehelseinstituttet, Bjørn Pedersen Diatec Monoclonals, og Astrid Hilde Myrset, Catapult Life Science

15:15

Paneldebatt: 30 min Fra Forskning til Næringsbygging i Norge – Hva skal til? – ledet av Karita Bekkemellem

15:55

Formell åpning av lokalene - Klipping av snor

16:00

Mingling med Tapas

Åpnet hus i lokalene til Catapult Life Science

18:00

Avslutning

Om Legemiddelindustrien (LMI)

Legemiddelindustrien (LMI)
Essendrops gate 3

23 16 15 50http://www.lmi.no

Legemiddelindustrien (LMI) er bransjeforeningen for legemiddelindustrien i Norge. Norske og utenlandske legemiddelselskaper som utvikler, produserer, selger eller mar­kedsfører legemidler i Norge kan være medlem av foreningen. LMI skal være den natur­lige bransjeforeningen for både store multinasjonale selskaper og små norske grundersel­skaper som opererer på legemiddel/life science området.

De 60 medlemsbedriftene i LMI har i underkant av 4000 ansatte i Norge og representerer over 80 prosent av legemiddelomsetningen. Det omsettes legemidler i Norge for 18 milliarder kroner.

Foreningen har som formål å ivareta medlemmenes bransjemessige interesser. Gjennom gode rammebetingelser sikrer vi norske pasienter tilgang til viktige medisiner som bidrar til helse og livskvalitet i Norge.

Følg pressemeldinger fra Legemiddelindustrien (LMI)

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Legemiddelindustrien (LMI) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Legemiddelindustrien (LMI)