Norsk sykehus- og helsetjenesteforening (NSH)

Helselederprisen 2016: – Hun fikk tilbake arbeidsgleden og entusiasmen blant ansatte

Klinikkdirektør i Vestre Viken, Eva Håheim Pedersen, er tildelt NSHs Helselederpris for 2016. Prisen ble delt ut av statsråd Bent Høie og styreleder Erik Normann under NSHs Lederkonferanse fredag 5. februar.

Statsråd Bent Høie (t.v.) og styreleder i NSH Erik K. Normann (t.h.), overrekker NSHs Helselederpris 2016 til klinikkdirektør i Vestre Viken,  Eva Håheim Pedersen.
Statsråd Bent Høie (t.v.) og styreleder i NSH Erik K. Normann (t.h.), overrekker NSHs Helselederpris 2016 til klinikkdirektør i Vestre Viken, Eva Håheim Pedersen.

Eva Håheim Pedersen er stedlig leder for Kongsberg Sykehus, og det er niende gang den prestisjetunge prisen deles ut.

– Helsesektoren har flertall av kvinnelige ansatte, og derfor også et særlig ansvar for å rekruttere og utvikle kvinnelige ledere. Skal Norge få flere kvinnelige ledere i årene fremover må de få muligheten til å utvikle seg i den sektoren hvor det er flest kvinner. Det er derfor svært gledelig at NSHs Helselederpris i år går til en dyktig kvinnelig helseleder, sier statsråd Bent Høie.

– Vi i NSH er stolte av å løfte fram en kvinnelig leder som Eva Håheim Pedersen til årets Helselederpris, sier styreleder i NSH, Erik K. Normann.

– Etter å ha snakket med mange som kjenner prisvinneren godt, har vi fått svært gode referanser. «Eva har gjennomført en stor snuoperasjon. Hun er tydelig, har klare mål, er utrolig systematisk, strategisk og styrer rolig og stødig. Hun har fått kontroll på økonomien, økt medarbeidertilfredsheten, jobber målrettet med kompetanseutvikling og oppleves som en uredd og tilstedeværende leder. Hun jobber langsiktig og har nettopp lagt frem en strategisk plan for sykehuset frem til 2025. Det viser at hun satser på sykehuset - at det er levedyktig, men også viser tydelig hvor man skal. Det skaper trygghet og optimisme i sykehuset og blant ansatte og i lokalmiljøet. Hun har fått tilbake arbeidsgleden og entusiasmen blant ansatte»,  heter det blant annet i tilbakemeldingene vi har fått. Dette er rett og slett  imponerende for en leder i en så krevende sektor, sier Erik K. Normann.

– Prisen gjør meg stolt og ydmyk. Som leder skaper man resultater sammen med de ansatte. Jeg deler denne prisen med alle de flotte medarbeidere på Kongsberg. Dette er en flott anerkjennelse av de resultatene vi sammen har skapt på Kongsberg sykehus. Tusen takk, sa Eva Håheim Pedersen i sin takketale.

Målet med Norsk sykehus- og helsetjenesteforening (NSH) Helselederpris er å inspirere og stimulere til økt fokus på nødvendigheten av god og tverrfaglig ledelse i helsetjenesten. Samtidig skal prisen motivere ansatte i helsetjenesten til økt interesse for ledelse som et eget fagområde.

Norsk sykehus- og helsetjenesteforening (NSH) er er en uavhengig og ideell organisasjon - stiftet i 1937. NSH sine mange konferanser er viktige tverrfaglige møteplasser for helsesektoren, kommuner, politikere og frivillige organisasjoner.

Tidligere vinnere av NSHs Helselederpris:

2014  Øyvind Jørgensen,  Kirkens bymisjon, leder ved Ammerudhjemmet
           bo- og kultursenter

2013  Stener Kvinnsland, Helse Bergen, administrerende direktør

2012  Stein Kinserdal, Sykehuset i Vestfold, administrerende direktør

2011  Liv Isaksen, Bergen kommune, Institusjonssjef Mildeheimen sykehjem

2010  Gjertrud Risnes Spillum, Ullevål Servicedivisjon, divisjonsdirektør

2009  Astrid J. Eidsvik, Helse Sunnmøre, Administrerende direktør

2008  Margit Sørhus, Haukeland Universitetssykehus, Klinikkdirektør ved
           Helse Bergen

2007  Karen Kaasa, Nøtterøy kommune, kommunaldirektør.
           Sisse Moe Lichtenberg, Stavanger Universitetssjukehus, direktør ved
           Kvinne- og barneklinikken

Ønskes ytterligere kommentarer, kan man kontakte:

Klinikkdirektør i Vestre Viken, stedlig leder Kongsberg Sykehus
Eva Håheim Pedersen
Tlf: 934 87 152,  Epost: evpede@vestreviken.no

Styreleder i Norsk sykehus- og helsetjenesteforening (NSH)
Erik K. Normann
Tlf: 975 01 120. Epost: erik.normann@curato.no

Generalsekretær i Norsk sykehus- og helsetjenesteforening (NSH)
Generalsekretær i NSH, Lill Tone Grahl-Jacobsen
Tlf: 911 40 595. Epost: lilltone@nsh.no

Bilder

Last ned bilde
En stolt prisvinner klinikkdirektør i Vestre Viken,  Eva Håheim Pedersen NSHs Helselederpris 2016 ble delt ut av statsråd Bent Høie (t.v.) og styreleder i NSH Erik K. Normann (t.h.).
En stolt prisvinner klinikkdirektør i Vestre Viken, Eva Håheim Pedersen NSHs Helselederpris 2016 ble delt ut av statsråd Bent Høie (t.v.) og styreleder i NSH Erik K. Normann (t.h.).
Last ned bilde

Om Norsk sykehus- og helsetjenesteforening (NSH)

Norsk sykehus- og helsetjenesteforening (NSH)
Nedre Slottsgt. 7

+47 22 40 25 50https://www.nsh.no/

Følg saker fra Norsk sykehus- og helsetjenesteforening (NSH)

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk sykehus- og helsetjenesteforening (NSH) på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.