Hellig Jul!

25.11.2016 08:30 | Egmont Publishing

Hellig jul er inspirert av de klassiske litterære juleheftene, hvor glemte perler og nye bidrag kretser rundt julens kristne budskap. Legender, salmer, noveller, faktatekster, intervjuer og kunst innbyr til høytlesning, refleksjon og julestemning.

I denne første utgaven av Hellig Jul beskriver Eyvind Skeie julaften som mulighetenes kveld. Wilfrid og Guido Stinissen, Egil Svartdahl og Tomas Sjödin deler tanker om tro. Noveller og dikt er skrevet av Laura Djupvik, Bjørn Sortland, Arne Berggren, Levi Henriksen og Lina Undrum Mariussen. Udødelige juletekster av Selma Lagerlöf og Sigrid Undset er hentet frem.

Erling Rimehaug går i fotsporene til Maria og Josef, mens Kjell A. Nyhus feirer jul i fengselet. Viktor Paul Mohns vidunderlige tegninger tar oss med på Reisen til Jesusbarnet. Reidar Hvalvik viser kunsten som skapte juleevangeliet. Arne Guttormsen forteller om de norske juleskikkenes betydning.

Alt dette følges av kunstverk, bilder og tegninger av Borgny Svalastog, Liv Andrea Mosdøl, Katarina Caspersen og mange flere.

Hellig jul er et samarbeid mellom Vårt Land forlag og Egmont Publishing. Heftet vil være tilgjengelig over hele landet fra slutten av november og er trykket i 40 000 eksemplarer.

Kontaktperson:
Elin Krogedal, redaktør, Vårt Land forlag,tlf.: 907 67 064