Helje Solberg blir nyhetsdirektør i NRK

Helje Solberg (51) kommer fra stillingen som administrerende direktør og redaktør for VGTV. Det er ennå ikke helt klart når Solberg tiltrer som nyhetsdirektør i NRK, men sannsynligvis i løpet av høsten.

Helje Solberg er ansatt som nyhetsdirektør i NRK. Foto: VG

Solberg har lang erfaring som journalist. Hun jobbet i Østlendingen, i Sør-Varanger Avis og i Nationen før hun begynte som politisk journalist i VG i 1994. Hun ble senere leder for politisk avdeling og nyhetsredaktør i samme avis. I 2014 ble hun administrerende direktør og redaktør for VGTV og har hatt ansvaret for VGs satsing på levende bilder.

– Jeg er veldig glad for at Helje Solberg blir vår nye nyhetsdirektør.  Solberg viser et sterkt engasjement for NRKs oppdrag og for kvaliteten i journalistikken. Jeg er trygg på at vi har fått en nyhetsdirektør som kan forholde seg til det kortsiktige presset og tempoet i en nyhetsorganisasjon, der etiske problemstillinger og publiseringsavgjørelser skal tas løpende, og som samtidig har evnen til å tenke langsiktig og planlegge for kommende trender og behov, sier kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen.

I 1995 vant SolbergSKUP-prisen for «AUF-skandalen», hvor hun avslørte hvordan den politiske ungdomsorganisasjonen jukset med medlemstallene. I 1996 fikk hun sammen med redaksjonen i VG Den store journalistprisen, som deles ut av Norsk Presseforbund.

I 2017 ble hun kåret til årets kvinnelige medieleder. Juryen beskrev henne som «en av de mest markante kvinnelige lederne i norsk mediebransje». Og nå skal hun lede nyhetsavdelingen i Norges største mediehus:

– Dette er den mest spennende lederjobben jeg kan tenke meg.Jeg gleder meg til å være med på å videreutvikle journalistikken sammen med alle de flinke folkene i NRK. Den avslørende journalistikken er viktigere enn noen gang. Det er avgjørende å ha denne typen journalistikk. NRK skal også være best på de løpende nyheteneog være en arena for debatt og aktualitet. Vi skal jobbe med å tilby dette innholdet til så mange som mulig i Norge, ikke minst er det viktig å nå den yngre generasjonen.  Jeg er takknemlig for alle årene i VG/VGTV. Det har vært spennende, utfordrende og morsomme jobber.Jeg kommer selvfølgelig til å savne folkene i VG/VGTV, som jeg vet kommer til å by på knallhard konkurranse, sier Solberg.

For intervjuhenvendelser, kontakt:
Sidsel Aarsnes Linden: 909 55 364

Helje Solberg er ansatt som nyhetsdirektør i NRK. Foto: VG

Så mange så Monsens premieretur20.7.2018 10:43Pressemelding

I forrige uke startet årets sommertur med Lars Monsen i spissen. På premiereturen på Hardangervidda, som ble sendt på NRK1 torsdag 12. juli, fulgte 37.000 seere med på den fem timer lange turen. Det ga en markedsandel på 22 prosent. 268.000 var innom sendingen i minst ett minutt. Antall seere på fredagens minutt for minutt-sending lå på 39.000, og disse tallene økte på lørdagen til 50.000. På søndagen lå tallet på 77.000 seere. – Det er tydelig at folk setter pris på opplevelser fra fjellet. Vi er strålende fornøyd med første uken, sier Thomas Hellum, som er prosjektleder for «Monsen minutt for minutt». Sommeråpent «Sommeråpent», som sendes på NRK1 om kvelden, hadde 454.000 seere på premieren 12. juli, og en markedsandel på 52 prosent. I løpet av helgen lå tallene for «Sommeråpent» på 286.000 (fredag), 346.000 (lørdag) og 397.000 (søndag). – «Sommeråpent» har de største tallene og er flaggskipet på kvelden - og det er som forventet når programmet går i beste sendetid. «Monsen minutt fo