Helje Solberg blir nyhetsdirektør i NRK

Helje Solberg (51) kommer fra stillingen som administrerende direktør og redaktør for VGTV. Det er ennå ikke helt klart når Solberg tiltrer som nyhetsdirektør i NRK, men sannsynligvis i løpet av høsten.

Helje Solberg er ansatt som nyhetsdirektør i NRK. Foto: VG

Solberg har lang erfaring som journalist. Hun jobbet i Østlendingen, i Sør-Varanger Avis og i Nationen før hun begynte som politisk journalist i VG i 1994. Hun ble senere leder for politisk avdeling og nyhetsredaktør i samme avis. I 2014 ble hun administrerende direktør og redaktør for VGTV og har hatt ansvaret for VGs satsing på levende bilder.

– Jeg er veldig glad for at Helje Solberg blir vår nye nyhetsdirektør.  Solberg viser et sterkt engasjement for NRKs oppdrag og for kvaliteten i journalistikken. Jeg er trygg på at vi har fått en nyhetsdirektør som kan forholde seg til det kortsiktige presset og tempoet i en nyhetsorganisasjon, der etiske problemstillinger og publiseringsavgjørelser skal tas løpende, og som samtidig har evnen til å tenke langsiktig og planlegge for kommende trender og behov, sier kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen.

I 1995 vant SolbergSKUP-prisen for «AUF-skandalen», hvor hun avslørte hvordan den politiske ungdomsorganisasjonen jukset med medlemstallene. I 1996 fikk hun sammen med redaksjonen i VG Den store journalistprisen, som deles ut av Norsk Presseforbund.

I 2017 ble hun kåret til årets kvinnelige medieleder. Juryen beskrev henne som «en av de mest markante kvinnelige lederne i norsk mediebransje». Og nå skal hun lede nyhetsavdelingen i Norges største mediehus:

– Dette er den mest spennende lederjobben jeg kan tenke meg.Jeg gleder meg til å være med på å videreutvikle journalistikken sammen med alle de flinke folkene i NRK. Den avslørende journalistikken er viktigere enn noen gang. Det er avgjørende å ha denne typen journalistikk. NRK skal også være best på de løpende nyheteneog være en arena for debatt og aktualitet. Vi skal jobbe med å tilby dette innholdet til så mange som mulig i Norge, ikke minst er det viktig å nå den yngre generasjonen.  Jeg er takknemlig for alle årene i VG/VGTV. Det har vært spennende, utfordrende og morsomme jobber.Jeg kommer selvfølgelig til å savne folkene i VG/VGTV, som jeg vet kommer til å by på knallhard konkurranse, sier Solberg.

For intervjuhenvendelser, kontakt:
Sidsel Aarsnes Linden: 909 55 364