Helene Olafsen og Atle Pettersen skal lede Idrettsgallaen

Helene Olafsen debuterer som programleder og skal lede Idrettsgallaen sammen med Atle Pettersen. Direktesendingen på NRK1 går fra Hamar OL-Amfi lørdag 6. januar.
Helene Olafsen og Atle Pettersen skal lede Idrettsgallaen fra Hamar 6. januar. (Foto: Ole Kaland/NRK)

For første gang i Idrettsgallaens 16-årige historie er en idrettsutøver med som programleder for sendingen. Snøbrettkjøreren Helene Olafsen ble verdensmester i 2009 og har i tillegg flere medaljer fra VM og X-Games, før hun la opp høsten 2016.

– Da jeg ble spurt om å lede Idrettsgallaen, var min første reaksjon «Hæ?», forteller Helene Olafsen. – Men så tenkte jeg «Hvorfor ikke?» Selv om det sikkert er dristig av NRK å la meg gjøre dette, er det en verden jeg kjenner godt, og det skal bli gøy og spennende å utforske dette fra den andre siden, sier hun.

– Helene har en utstråling og energi som vil komme enda bedre fram når hun nå blir programleder. Atle er jo fortsatt ung og lovende, men i denne sammenhengen blir han den rutinerte med masse erfaring både som artist og programleder, sier NRKs prosjektleder for Idrettsgallaen, Torbjørn Sarre-Jensen.

– Det er en stor tillitserklæring fra NRK og utrolig stas å få lede en av årets aller største direktesendinger på TV, sier Atle Pettersen. Han tror det blir litt uvant å ha rollen som den mest erfarne denne gangen. – Tidligere har jeg lent meg på andre med mer rutine. Men jeg er sikker på at Helene vil gjøre det knallbra og at vi skal få det moro, sier «Beat for beat»-programlederen.

Gjorde inntrykk i «Mesternes mester»

– Det var innsatsen i forrige sesong av «Mesternes mester» som gjorde at vi ble nysgjerrige på Helene som programleder, forteller prosjektleder Sarre-Jensen. – I tillegg er hun engasjert i norsk idrett og har mye kunnskap om miljøet gjennom sin tid som toppidrettsutøver.

De to begynte å snakke sammen om Idrettsgallaen i august. Siden har Olafsen deltatt i «Skal vi danse» på TV2, der hun gikk helt til topps i finalen 18. november.

Det er et trofé som også Atle Pettersen har hylla. Nå er han inne i sin fjerde sesong som programleder i «Beat for beat». Han har tidligere ledet programmer som Julemorgen, Sommeråpent og «Kvelden før kvelden».

Fakta om programlederne

Helene Olafsen (27), snøbrettkjører fra Oppegård. Tok allerede som 16-åring VM-bronse i snowboardcross. Hun har i tillegg VM-gull i snøbrett både som junior og senior, samt to sølv og en bronse fra X-Games. Helene fikk revet av korsbåndet under OL i 2014. Høsten 2016 måtte hun gi seg som toppidrettsutøver som følge av gjentatte skader. Hun deltok i Mesternes mester 2017, der hun ble slått på målstreken av Anders Jacobsen i finalen. I høst ble hun kåret til vinner av «Skal vi danse» på TV 2.

Atle Pettersen (28), artist, låtskriver og programleder fra Skien. Deltok i MGPjr i 2003. I 2010 endte han på 2. plass i den norske versjonen av X Factor på TV 2. I 2011 gav han ut sitt første soloalbum, «Based on a True Story». Høsten samme år vant han «Skal vi danse» på TV 2. Ble nr. 3 i Stjernekamp på NRK i 2013. Han var programleder i Julemorgen i 2014, i Sommeråpent og «Kvelden før kvelden» året etter før han overtok som programleder i «Beat for Beat» på nyåret 2016. Han har medvirket i musikalen «Singin' in the Rain» på Folketeateret og i Beatles-forestillingen «It was 50 years ago today», og turnerer stadig som artist.

Om Idrettsgallaen

Idrettsfesten i regi av NRK, Norges idrettsforbund og Norsk Tipping ble arrangert for første gang i 2002. Her blir det gjort stas på menneskene i og bak idretten, og våre helter hedres for prestasjonene i året som gikk.

Gallaen har vært arrangert Hamar OL-Amfi hvert år, med unntak av 2010 og 2016 (Lillehammer) og 2014 (Oslo Spektrum). I 2019 er det Stavanger som blir arrangørby.

Det skal deles ut idrettspriser i 11 kategorier samt en hederspris. Nominasjonene blir offentliggjort 20. desember.

Prosjektleder Idrettsgallaen: Torbjørn Sarre-Jensen, torbjorn.sarre-jensen@nrk.no, 926 28 070
Kommunikasjonsansvarlig Helene Amlie, helene.amlie@nrk.no, 951 00 299

NRK skal styrke demokratiet, samle og engasjere alle som bor i Norge. NRK er Norges offentlig eide allmennkringkaster med et bredt radio-, TV-, nett- og podkasttilbud, og ni av ti nordmenn bruker minst ett NRK-tilbud daglig. NRK har cirka 3300 ansatte fordelt på om lag 50 kontorer rundt om i landet.

Følg pressemeldinger fra NRK

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NRK på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NRK