Hele Norges helsesøster er Årets Ladejarl 2018

Verdiprisen Årets Ladejarl 2018 tildeles Tale Maria Krohn Engvik, kjent som Helsesista. Vinneren har revolusjonert sitt eget yrke og blitt hele Norges helsesøster. Tale har gjennom Snapchat profilen Helsesista 40 000 følgere, primært mellom 13-19 år, hvor følgerne kan stille spørsmål på en enkel og ufarlig måte.

-          Årets Ladejarl sprenger grenser og utviser stort mot. Hun er tøff som revolusjonerer sitt eget yrke med klokskap, sterke verdier og tidsriktig teknologi. En digital helsesøster er så logisk og tidsriktig, vi må jo være der de unge er hvis vi skal nå frem til dem, sier Odd Reitan.

Helsesista sprer viktig kunnskap på en direkte, ærlig og enkel måte. På Snapchat snakker Tale om temaer som kropp, grenser, press, alkohol, sex, ensomhet og selvfølelse.

-          Årets Ladejarl 2018, Helsesista, snakker med varme og mye humor. Hun våger å være tilstede for de unge og utfordrer helsesøsterollen på en forbilledlig måte, sier Odd Reitan. Vi kan alle løse litt på snippen og snakke til hjertene til folk. Det gjør Tale direkte på Snapchat hver dag med ungdommene våre, og det fortjener hun all heder og ære for, fortsetter Reitan.

Et sterkt ønske om å nå ut til de unge for å skape verdibaserte resultater

Ideen til Helsesista kom etter at hun opplevde å ikke strekke til som helsesøster på fire videregående skoler i Oslo. Tradisjonelt får ungdommen råd og støtte innenfor en kort kontortid, hvor det ofte er vanskelig for elevene å vite når helsesøster er tilstede. Løsningen ble å oppsøke ungdommen der de er, nemlig på Snapchat. På det meste har hun 130 000 seere på én dag.

-          Noen har beskrevet internett og sosiale medier som en fest i den mørkeste, skumleste bakgaten midt på natten. Alle de voksne har dratt fra festen, og barn og unge er igjen alene. Da vil jeg være der sammen med dem, tenker jeg. Jeg dømmer dem aldri, uansett hva de forteller meg. Jeg møter dem med respekt, forståelse, varme (digitale) klemmer og mange hjerter – alltid, sier Tale Maria Krohn Engvik.

Utdrag fra juryens begrunnelse

Årets Ladejarl 2018 har en egen evne til å se enkeltmennesket, til å lytte, høre og gi tillit. Hver eneste dag bidrar du til at unge gutter og jenter har informasjonskanaler som forstår dem og svarer på deres spørsmål. Gjennom dine kanaler får ungdom vite at livet tidvis er tøft, men at flere opplever det samme og at det finnes råd og hjelp. Du er positiv og offensiv i ditt mål om å øke den psykiske helsen til norsk ungdom.

Les hele begrunnelsen her.

Prisen deles ut for syvende gang

Verdiprisen Årets Ladejarl deles hvert år ut den 11. september på Lade Gaard i Trondheim. Tidligere vinner er Helga Arntzen, Anlov P. Mathiesen, Atle Vårvik, Per Solli, Johann Olav Koss og Ada Sofie Austegard.