Hektisk sommerstart for Redningsselskapet

11.7.2016 15:00 | Redningsselskapet

Hittil i sommer har Redningsselskapet hatt en markant økning i antall oppdrag, sammenlignet med fjoråret.

Bare i helgen hadde Redningsselskapet hele 109 SAR-oppdrag (search and rescue) i tillegg til en rekke assistentoppdrag. Det er med andre ord en usedvanlig travel helg for Redningsselskapet. I juni hadde redningsskøytene 120 flere oppdrag enn samme måned i fjor og juli har så langt vært travlere enn vanlig. Et av de større oppdragene i helgen var om bord på charterbåten M/S «Johanna», som helt uten forvarsel svingte inn i fjellveggen og begynte å ta inn vann lørdag kveld. «Uni Oslofjord» var først på stedet og bistod med lensing og evakuering av passasjerer.

– 54 passasjerer ble evakuert til RS «Uni Oslofjord» og videre til flåte. På tross av iherdige forsøk på lensing gikk den etterhvert ned i fjæresteinene, etter at både passasjerer og mannskap var evakuert, forteller båtfører Frode Lilledahl.

Andre større redningsaksjoner var i Rosfjorden, der redningsskøyta «Ægir» hjalp to havarister fra en synkende båt og «Harald V» som hentet en nedkjølt mann på et skjær i Nærøy.

– Juli har så langt vært en travel periode for våre fartøy, og i helgen har det vært ekstra hektisk, over hele landet. Spennvidden er stor, fra søk etter savnede til rene assistanseoppdrag. Heldigvis har de mest alvorlige ulykkene foreløpig uteblitt i juli, og vi håper den trenden holder seg, sier Thomas Skarstad, maritim leder i Redningsselskapet.

Råd fra Redningsselskapet
• Vær edru når du fører båt – både for din egen og andres sikkerhet. En edru båtfører er en skjerpet båtfører.
• Ta en kameratsjekk før dere legger fra kai. Husk vest, mobil i vanntett etui og gjerne VHF. Bry dere om hverandre.
• Vis hensyn til alle på sjøen, og avpass farten etter omgivelsene. Husk at krappe bølger kan velte en myk trafikant i kajakk!
• Lytt til erfarne båtfolk. De deler gjerne av sin kunnskap.
• Husk at det er lurt å planlegge seilasen på forhånd, så slipper du forhåpentligvis å treffe skjær i sjøen. En godt planlagt seilas er både tryggere og hyggeligere for alle om bord.
• Det er ALDRI flaut å be om hjelp. Redningsskøytene er der for deg! Får du problemer med båt eller utstyr, så ring Redningsselskapets servicetelefon for båtfolk: 02 016.
• Har du sjekket at utstyret om bord er i orden? En godt vedlikeholdt båt er en trygg båt.
• Sjekk ALLTID værmeldingen før du legger ut.
• Vit alltid hvor du er på sjøen! Ikke stol blindt på kartplotteren. Følg med på omgivelsene rundt deg også.
• Avpass farten etter forholdene både dag og natt. Og husk å slå på lanterner når det skumrer!
• Hvis du ikke flyter bedre enn barna dine, så bruker du vel redningsvest?

God tur! Vi passer på deg:)