Hektisk for redningsskøytene i Hordaland

Redningsskøytene i Hordaland har i sommer hatt en økning på hele 63 prosent i oppdragsmengden sammenlignet med fjoråret.
Redningsskøyta «Kristian Gerhard Jebsen II» har hatt nok å gjøre i sommer. Foto: Redningsselskapet/Ronny Rosenberg

2018-sommeren har vært preget av godt vær og høy aktivitet på sjøen. Det merkes godt for Redningsselskapets 51 redningsskøyter. Sammenlignet med 2017 viser tallene en oppgang på 17 prosent eller 510 oppdrag på landsbasis. Størst er økningen i Hordaland, der redningsskøytene i fylket  har løst 230 oppdrag mellom 1. mai og 1. august, mot 141 for sommeren 2017.

–Været har vært bra her i Bergen. Vi har hatt en del av de vanlige oppdragene med tau i propellen, motorproblemer og girhavari. Med tanke på hvor mange båter det har vært på fjorden, synes jeg egentlig det er overraskende få som har hatt behov for assistanse, sier Øystein Sandberg, skipper på RS «Kristian Gerhard Jebsen II».

251 grunnstøtinger på landsbasis - 12 i Hordaland
Mange har gått på grunn i finværet. 251 båter har hatt behov for hjelp fra redningsskøytene i perioden mai-juli for å komme seg av skjær i sjøen. Flest grunnstøtinger er det i Vestfold, der skøytene har dratt 53 båter av grunn i løpet av sommeren. Østfold er neste fylke på lista med 48 grunnstøtte båter i løpet av sommeren. Hordaland har bare hatt 12. Færrest grunnstøtinger har det vært i Finnmark der kun 2 båter har fått hjelp av redningsskøytene etter å ha grunnstøtt.

Holdninger og kunnskap
Til tross for en hektisk sommer har det heldigvis vært få av de styggeste ulykkene. Redningsskøytene har reddet 23 liv i løpet av sommeren og berget 41 båter fra forlis. Skøytene har deltatt i 708 søk- og redningsoppdrag. Totalt har nesten 3200 båter hatt behov for assistanse.

–Det er viktig at den enkelte har et bevisst forhold til risiko og sikkerhet forbundet med det å ferdes på sjøen. Den enkelte må tilegne seg kunnskap om hvordan man ferdes på sjøen, og kjenne sin egen båt godt, for å unngå potensielt farlige situasjoner, sier beredskapssjef i Redningsselskapet, Ronny Jåsund-Pedersen.

Oppdrag fordelt på redningsstasjoner 1. mai - 31 juli 2018:

Stasjonsnavn

Antall oppdrag totalt

Antall søk- og redningsoppdrag

Antall fartøy berget

Antall fartøy assistert

Antall Grunnberøringer

Antall Brannslukninger

Antall Fremdriftshavarier

Kleppestø

Hjellestad

Stord

Sum

Oppdrag fordelt på redningsstasjoner 1. mai - 31 juli 2017:

Stasjonsnavn

Antall oppdrag totalt

Antall søk- og redningsoppdrag

Antall fartøy berget

Antall fartøy assistert

Antall Grunnberøringer

Antall Brannslukninger

Antall Fremdriftshavarier

Kleppestø

Hjellestad

Stord

Sum

Våre 1.500 redningsmenn og -kvinner bemanner 51 redningsskøyter langs hele kysten og på de to største innsjøene. Vi er som regel de første på stedet når uhellet er ute, og har som ambisjon å aldri være lenger unna deg enn en time. Vår visjon er «Ingen skal drukne».