«Heimebane» med verdenspremiere i Berlin

Som første norske serie noensinne, skal NRKs nye dramasatsing «Heimebane» vises på Den internasjonale filmfestivalen i Berlin.

John Carew og Ane Dahl Torp spiller hovedrollene i NRK-dramaserien «Heimebane». Foto: Matias Myklebust/NRK

NRK-serien «Heimebane» får verdenspremiere under Berlin International Film Festival neste måned.

Den internasjonale filmfestivalen i Berlin har valgt serien basert på de to første episodene, regissert av Arild Andresen.

– Det er en serie med aktuell tematikk, og det blir gøy å høre hvordan Tyskland og publikummet på filmfestivalen i Berlin forholder seg til det, sier Andresen.

Hovedprodusent Vilje Kathrine Hagen har produsert serien sammen med Vegard Stenberg Eriksen og Yngve Sæther. Hun gleder seg til å vise frem serien i Tyskland:

– Vi har jobbet døgnet rundt med «Heimebane» nå i flere år, og jeg er skikkelig stolt av det vi har laget. Derfor betyr det enormt mye å bli valgt ut til Berlin og få ha sin internasjonale premiere der! Dette vil åpne våre muligheter for å nå ut til et internasjonalt publikum og selge serien til flere land, sier Hagen.

«Heimebane» er et samarbeid mellom NRK og produksjonsselskapet Motlys. Serien på ti episoder har premiere i mars.

Den internasjonale filmfestivalen i Berlin avholdes for 68. gang 15. - 25. februar 2018.

Om «Heimebane»
«Heimebane» spilles inn i Ulsteinvik og Oslo og handler om Helena Mikkelsen (Ane Dahl Torp), som blir norgeshistoriens første kvinnelige fotballtrener på toppnivå. Vi følger Helena gjennom én fotballsesong, der hun må vinne respekten til spillerne som ikke tror på henne, supportere som ikke liker henne, og en klubb som når som helst kan gi henne sparken. Rollen som eks-proffen som kommer tilbake til laget Varg, tolkes av John Carew.

Ane Dahl Torp i rollen som Helena Mikkelsen og John Carew i rollen som Michael Ellingsen. Foto: Sjur Aarthun/NRK
«Heimebane» handler om Helena Mikkelsen som blir norgeshistoriens første kvinnelige fotballtrener for et herrelag på toppnivå. Foto: Sjur Aarthun/NRK