Hedret tradisjonsrik Vinje-ost

-Det er en ære å få Spesialitet-merket på geitosten vår. Ekstra moro er det at det er en ost med lokale tradisjoner som nå løftes opp og vises frem, sa Gro Hommo fra Lega da hun mottok Spesialitet-merket for unik smak på sin Ekte geitost.
Gro Hommo, Lega

-Vi har sterke regionale mattradisjoner vi virkelig kan være stolte av her i Telemark, og mange flotte produsenter som lager mat med særpreg fra sitt område. Lega lager geitost med en distinkt lokal identitet, sa ordfører i Vinje kommune Jon Rikard Kleven, da han overrakk Spesialitet til osteprodusenten under en konferanse på Vinje 14. november.

Godkjent av uavhengig fagjury
Spesialitet-merket er en veiviser til de unike smaksopplevelsene. Hvilke mat- og drikkevarer som kommer gjennom nåløyet bestemmes av en uavhengig fagjury ledet av fylkesmann Lars Sponheim. Fagjuryen vurderer grundig kvalitet og smak før de tildeler Spesialitet, og mente geitosten fra Lega var en nydelig, mild geitost som passer til barn så vel som voksne.

Tradisjonsrik oppskrift
Lega holder til på Øyfjell i Vinje, og drives av Gro Hommo og sønnen Olav. De lager flere typer ost av melk fra egne geiter, samt ulike typer bakst som flatbrød og Kling. Lega Ekte geitost lages etter en oppskrift fra Øyfjell som har gått i arv i generasjoner. Osten lages på fersk morgenmelk fra egne geiter, og kokes i jerngryte på tradisjonell måte. Når ostemassen har nådd riktig temperatur tilsettes fløte. Resultatet er en mild og lys brunost med et hint av karamell. Hommo håper Spesialitet kan bidra til at enda flere oppdager osten deres. – Vi har vokst jevnt og trutt siden vi startet, men har fremdeles kapasitet til å yste litt mer, smiler hun avslutningsvis.

For mer informasjon, kontakt:
Nina Sundqvist, adm. dir Matmerk, tlf: 917 85 620
Gro Hommo, Lega, tlf: 40 29 01 60

Gro Hommo, Lega
Jon Rikard Kleven og Gro Hommo

Matmerk er en stiftelse opprettet av Landbruks- og matdepartementet. Matmerks hovedoppgave er å styrke konkurranseevnen til norsk matproduksjon gjennom kvalitetssystemer, merkeordninger og markedsføring. Matmerk eier merkeordningene Nyt Norge og Spesialitet samt bidrar til lovbeskyttelse av norske matskatter gjennom merkeordningen Beskyttede betegnelser.