Hedret norsk ur-ost

- Det er utrolig stas å kunne overrekke Spesialitet-merket til pultost, en av de mest tradisjonelle ostene vi har her i landet. Dette er virkelig en unik smaksopplevelse, sa destillatør og fagjurymedlem i Spesialitets fagjury, Halvor Heuch, da han tildelte Pultost Løiten fra TINE meieriet Trysil hedersmerket Spesialitet under Akevittfestivalen på Gjøvik.

Oppland Arbeiderblad.
Destillatør og fagjurymedlem Spesialitet, Halvor Heuch, og meierisjef TINE Trysil, Åse Bjørke Stensrud. Foto: Henning Gulbrandsen Oppland Arbeiderblad.

Spesialitet garanterer deg en unik smaksopplevelse. Hvilke mat- og drikkevarer som kommer gjennom nåløyet bestemmes av en uavhengig fagjury, som sniffer, smaker og smatter seg gjennom mat- og drikkevarene som søker om å bruke merket.
- Pultost Løiten har en kompleks, modnet ostearoma, sier Heuch. - Det er vanskelig å lage god pultost, og det er helt klart at dette er ordentlig håndverk. - Pultost Løiten er virkelig en Spesialitet!

Håndverk og tradisjon
- Som meierisjef er jeg så utrolig stolt av mine medarbeidere, den unike kunnskapen, håndverket og stoltheten de har over faget sitt, og som de viser hver dag i ysting av pultost. Vi er veldig stolte over at vår TINE Pultost Løiten nå blir hedret med Spesialitet-merket. Dette er en heder til de som tar vare på håndverket og tradisjonen rundt Pultost Løiten, sier meierisjef ved TINE meieriet Trysil, Åse Bjørke Stensrud.

Lang modning
Pultost Løiten er en smørbar, modnet pultost smaksatt med karve og salt. Osten lages av skummet melk som syrnes med melkesyrebakterier og varmebehandles for å skille ostestoff og myse. Ostemassen spres så utover i et tynt lag, tilsettes en egen gjærkultur og settes til gjæring i noen dager, før den tilsettes salt og karve. Etter 50 dagers modning i tett emballasje har ostemassen fått sin karakteristiske smak og lukt.

Nina Sundqvist, adm. dir Matmerk, tlf: 917 85 620
Åse Bjørke Stensrud, meierisjef TINE meieriet Trysil, tlf: 994 75 139